Dag 5-6

30 augustus 2016 - Sonora Island, Canada

Dag 5-6
Zo vandaag een lekker relax dagje in Tofino. Maar zoals het ervaren camperrijders betaamd moeten we ons wel voorbereiden op morgen. Dus gaan we toch maar even de stad in voor een paar boodschappen en belangrijker nog, tanken, want morgen rijden we naar Campbell River, een ritje van ongeveer 3 uur. Mede door onze buren in Victoria konden we het toch echt niet laten om een plastic rood geruit tafelkleed te kopen (uiteraard inclusief klemmen), en wat zijn we hier blij mee. Tegen het einde van de trip staat dat bloemetje er ook nog bij. Om het onszelf toch wat makkelijker te maken hebben we gelijk maar een haardblok gekocht wat we aan kunnen steken om zo een echt kampvuur te kunnen maken. Na nog wat rondgetoerd te hebben en bij wat prachtige vergezichten te zijn gestopt, zijn we weer terug gereden naar onze campground. Alles weer aansluiten en aan met dat vuur! Wat een lol met een paar blokken hout (nou ja, paar, inmiddels is er een officieel tekort aan hout in Canada). Als chef kampvuur, heeft Mel ondertussen onze maaltijd voor die avond bereid. Opwarmen van kant-en-klare kippenvleugels en maaltijdsalade op een bord gelegd. En als toetje een paar marshmallows boven ons kampvuur geroosterd. Nog even lekker rustig een boekje lezen en onze koffer pakken en maar vroeg slapen want morgen moeten we om 06.00 uur op.

Inmiddels weten we dat we 2 uur nodig hebben om weg te komen en dus pakken we ons ritme weer op, douchen/ontbijten/afsluiten/alles rijklaar maken, en dus vertrekken we stipt om 08.00 uur. Het regent deze ochtend voor het eerst en dat is iets wat we nog nooit met de camper hebben meegemaakt en dus een nieuwe ervaring. Maar alles verloopt prima en we komen ruim op tijd aan in Campbell River waar we onze camper voor 2 nachten gaan verlaten en ons in luxe gaan wanen in Sonora Resort. We gaan met de water-taxi omdat dit de enige manier is om dit resort te bereiken en dus is het weer pillen tijd voor Mel. Na ruim 1 uur leggen we aan bij de steiger van Sonora Resort en worden we opgewacht en begeleid naar de ontvangst ruimte waar iedereen verzameld, want ja, je kan hier ook per helikopter aankomen. Na een persoonlijke uitleg en een hapje en een drankje worden we naar onze kamer begeleid.   Zo dat is even wat anders, fantastisch uitzicht, verrekijker ligt ook al klaar. Mini bar zit vol en alles is inclusief!!! Even relaxen en dan maar eens een wijntje aan de bar en aan ons 5-sterren diner. Ongelooflijk!!! Vroeg slapen maar weer omdat we eindelijk morgen op onze langverwachte grizzly beren excursie gaan en om 07.30 klaar moeten staan. We zijn van de spanning al vroeg wakker en dus maar even naar huis bellen (want ja, dit is ook gratis!!). Douchen, ontbijten en dan maar een regenpak en zwemvest aan, en dat kunnen we hier allemaal lenen. We zijn er klaar voor en dus gaan we per boot met een groep van 11 personen de Inlet in. Daar staat onze gids ons op te wachten en gaan we met z'n allen de bus in. Na een korte "safety" uitleg over wat we wel en vooral niet mogen doen, gaan we op pad. De spanning stijgt, gaan we ze zien of niet? Bij de eerste uitkijktoren gaat de gids als eerste de bus uit, met berenspray in de aanslag om te kijken of het veilig is, daarna gaan wij een voor een heel stil de bus uit, er mag niet gepraat worden. En ja hoor, mazzel en mazzel hebben gelijk bij de eerste uitkijktoren al prijs. Op grote afstand zien we 6 beren aan de monding vis vangen en daarna met elkaar erom vechten. We kunnen ons geluk niet op, maar we kunnen ons enthousiasme niet delen en dus genieten we in stilte. Na een half uur daar gestaan te hebben zegt onze gids dat we naar een ander punt gaan om te kijken of we ze wat dichterbij kunnen zien. Na een klein stukje rijden stopt de bus en gaat onze eigen beer (lees gids) weer met de berenspray naar buiten, hij kijkt even rond en gebaard naar de chauffeur dat hij een klein stukje door moet rijden. Daarna stappen wij allemaal weer uit. Hier is geen uitkijktoren en dus moeten we als groep dicht bij elkaar blijven. Ik vraag me af waarom we hier uitstappen maar al snel zien we een beer op 30 meter afstand door het water lopen en hij komt onze kant uit. Wij staan dan wel op de oever en zijn muisstil, maar zo dichtbij is niet normaal, hij doet alsof hij ons niet ziet staan en loopt rustig door. We gaan daarna ook weer langzaam en geruisloos de bus in. Daar is iedereen euforisch, wat was dit mooi !! We rijden weer een stukje verder naar een volgende uitkijkpost. Deze ligt op een splitsing van 2 snelstromende riviertjes maar we zien helaas geen beren. Onze gids gebaart na een tijdje dat we uit de toren kunnen want aan het eind van de rivier staat wel een beer. Na 5 minuten trekt de andere gids mij aan mijn mouw en gebaart en wijst ons weer naar de toren. En ja hoor langzaam komen er 3 beren aanlopen en proberen een vis te vangen. Ze lopen later verder van ons vandaan maar na een beetje geduld komen ze ook weer onze kant op en steken zelfs de rivier over, als eerste de moeder maar haar 2 kinderen volgen snel want er is weer zalm te eten. Die is hier trouwens in overvloed. De laatste van haar 3 kinderen durft nu ook de overtocht te wagen en neemt onderweg nog even een visje mee, maar speelt er meer mee en laat hem later ook gewoon liggen. Waarschijnlijk niet lekker genoeg en dan lopen ze allemaal langzaam op onze toren of en kijken nog even omhoog naar ons, maar we staan op veilige afstand. Hoe gaaf is dit, we klikken en filmen erop los. Daarna verdwijnen ze langzaam uit ons zicht en zit het er voor ons ook op! We varen weer terug naar Sonora en nemen een heerlijke lunch en raken niet uitgepraat. Dus snel naar onze kamer om de foto's te downloaden. Ze zijn geweldig en weer beleven we de excursie opnieuw. Nog even snel iedereen appen en wat foto's op Facebook plaatsen. De rest van de middag gerelaxed en afgesloten met een potje tafelvoetbal. En ja, helaas verloren in de verlenging met 5-4. Deze fantastische dag afgesloten met een heerlijk wijntje en diner. Om 22.30 gaat het licht bij ons uit, vermoeid maar zeer voldaan!!

Groetjes CaMel

1. Truus Boer:
    31 augustus 2016
    Wat een prachtige reis maken jullie het reisverslag is geweldig het is vier uur in de nacht kan niet slapen dus kan heerlijk genieten van jullie verslag kijk uit naar het volgende
    Goede reis verder Xxxxxxx Oma
  2. Rene Boer:
    1 september 2016
    Weer een leuk verhaal, alleen ik had geprobeerd om een beer te aaien ! Daar was dus een mooie kans voor !
    Veel plezier !

Geoetkes renso
  3. Emma:
    2 september 2016
    Wat een super gave ervaring!!! Wat zullen jullie een spanning hebben gevoeld zo dichtbij die beren. Maar heeft prachtige foto's opgeleverd! :-)