Dag 11 en 12. Timbavati

22 april 2022 - Timbavati Game Reserve, Zuid-Afrika

Dag 11, 18 april

Onze laatste gamedrive hier op Sabi Sand. We worden weer om 05.30 gewekt. Dus hop die kleren weer aan, koffie of thee en we vertrekken weer. Het is zowaar een beetje droog, maar we zijn nog geen 3 kwartier onderweg of het komt al weer met bakken uit de hemel dus die poncho gaat weer aan. Het mag de pret niet drukken maar we zijn nu wel helemaal klaar met die regen, we hopen alleen maar dat daardoor niet weer alle dieren thuis blijven vandaag. Maar al vrij snel zien we 3 leeuwen dus vandaag is al een beter begin, dan zien we buiten de kudu’s ook een neushoorn en eindelijk onze eerste giraffen, dit was ook voor hier al weer 2 weken geleden dus we zijn allemaal blij. Het is nu al de beste gamedrive tot nu toe. Dan horen we dat er een luipaard is gesignaleerd en dus gaan we op naarstig op zoek. Altijd lastig want ze verschuilen zich altijd graag in de bosjes maar we blijven het proberen. Dan zet hij de auto uit en luistert. Altijd spannend dit en dan horen we het gebrul van een kudu en hij zegt dat is een waarschuwing dat er dus een luipaard in de buurt is. Hij moet hier ergens zitten. We rijden dus een paar rondjes maar vinden hem niet. Dan vraagt hij of we de koffiebreak nu willen doen of dat we die overslaan en verder blijven zoeken. Gelukkig besluiten we allemaal om die break over te slaan en dus verder te zoeken, dan zien we een aantal impala’s en kudu’s en horen we weer dat gebrul maar nu veel dichterbij en dus besluiten we om hier maar even te wachten. En dan schieten alle dieren weg en zien we uiteindelijk inderdaad het luipaard uit de struiken komen. Hij is op jacht maar doet ook niet echt zijn best. Dus hij loop rustig voor onze auto langs en verdwijnt dan weer in de struiken, we besluiten om er nog even achteraan de rijden. Maar inmiddels zijn er natuurlijk meer jeeps op de hoogte en dus word het hier een drukte. Maar wij hebben de mazzel gehad hem als eerste aan te zien komen en dus besluiten we om hier weg te gaan. We rijden nog even langs de achterkant van onze lodge want daar is een waterhole en daar liggen nog een aantal nijlpaarden. Deze ochtend kan niet meer stuk maar hierdoor zijn we wel later terug en pakken we dus snel onze koffer in en checken uit en pakken dan nog even een ontbijt mee. We rijden vandaag naar onze volgende bestemming in Timbavati, ongeveer 3 uurtjes rijden. De WiFi doet het nog steeds niet maar we weten nu dat we op de WiFi van de lodge wel even onze route kunnen laden en dus gaan we tegen 11.00 uur op pad. We worden door bijna al het personeel uitgezwaaid en onze auto is voorgereden en de koffers zijn erin gezet en ze hebben zelfs onze auto nog even gewassen. We kunnen dus weer op pad, maar we moeten eerst 20 km over een zandweggetje dus dat wassen heeft weinig zin gehad, zeker nu met al die regen is het gewoon een modderpoel geworden. Het advies was om weer eerst een stukje terug te rijden richting Hazyview dus dat advies nemen we over want dat zegt ook onze google maps. Het enige is dat hij ons in Hazyview via een weg laat rijden waar we het dagen later nog over hebben. Wat een drama, we zijn inmiddels wel wat gewend met gaten in de weg maar dit is 4,5 km alleen maar gaten, dat je soms denkt hoe zal ik deze nemen, rechts of links of door het midden. En dan lopen er wel mensen de gaten te vullen, alhoewel ik mijn twijfels heb, zijn ze ze aan het vullen of maken ze er nog een paar bij omdat er gelijk om geld gevraagd word. We zijn blij dat dit erop zit en kunnen weer door. We komen uiteindelijk aan bij de gate van Timbavati althans dat denken we, we hoeven namelijk geen entree te betalen wat al raar is maar hij legt ons wel uit hoe we verder moeten rijden. Dus we rijden verder en volgen zijn uitleg. Het is een behoorlijk stukje nog over een zandweggetje. En op een gegeven moment komen we een een bordje Shinzela tegen maar eigenlijk achterste voren. Maar we volgen deze maar gewoon en komen tegen 15.00 uur aan. We checken ons in maar dit moet een beetje snel want om 15.30 vertrekken we al weer voor onze eerste gamedrive hier. Dit is wel even een overgang van 5 sterren naar een tent met douche en wc semi buiten. Maar het ziet er verder prima uit alleen is er geen stroom in de tent tenminste niet om iets op te laden, we hebben wel gewoon verlichting uiteraard. Het opladen moet dus in de algemene ruimte waar iedere tent zijn eigen oplaadkastje heeft. We moeten gelijk even doorgeven wat we vanavond willen eten zodat dat straks klaarstaat als we terugkomen en wat we willen drinken tijdens de drive, dat is gelukkig niet zo moeilijk. Dus hup, safari broek weer aan en fototoestel mee en gaan. We zitten met een ander Nederlands stel in de jeep. Pas tijdens de pauze maken we kennis en zij zitten hier in totaal 2 weken. We zitten niet alleen met hun in de jeep maar ook aan tafel. Ontzettend aardige mensen en we zitten gelukkig op een lijn en zijn blij met alles wat we zien, tijdens de eerste gamedrive zien we al gelijk 2 mannetjes leeuwen. Het is vandaag wel droog tijdens de gamedrive maar nog wel bewolkt en fris. Als we terugrijden kunnen we bijna gelijk aan tafel, het smaakt prima en gelukkig gaat dit wel allemaal erg snel en we kunnen dus lekker vroeg gaan slapen want morgen is het weer om 05.30 op. Hopelijk snappen jullie nu dat ik amper tijd heb om een verhaal te schrijven. Sorry daarvoor maar ik ga het allemaal inhalen want ik weet nu al niet meer wat we waar gezien hebben.

Dag 12, 19 april

Om 05.30 worden we gewekt en is het broek aan en even een kop thee met koek en we vertrekken weer. Gisteren werd er ons verteld dat er een neushoorn een paar dagen geleden was overleden en daar waren we gisteren ook nog even langs gereden. Maar daar zit een heel protocol/onderzoek aan vast en vanwege Pasen kon dat onderzoek nog niet plaatsvinden en daarom hadden ze een omheining geplaatst met schrikdraad erom heen zodat er geen andere beesten bij konden komen. Als er namelijk een neushoorn overlijd moet er eerst vastgesteld worden dat het een natuurlijke dood is geweest en halen ze de hoorns weg. Maar het stikte er al van de aasgieren die natuurlijk niet konden wachten. Maar goed, we horen deze ochtend al snel via de radio dat de omheining weg is maar er verder niet veel te doen is en omdat dit “oud” vlees is zullen er alleen nog hyena’s en gieren op af komen. We rijden verder en eindelijk weer eens een paar giraffen gespot. Dan hebben we onze koffiebreak en zien we ineens een hyena aan komen lopen, vrij jong en nieuwsgierig loopt hij op ons af dus we nemen een “paar” foto’s. Geweldig, nog nooit zo dichtbij gezien. We rijden weer verder terug en gaan aan ons ontbijt wat al weer klaar staat. We kunnen de rest van de dag lekker relaxen, we moeten pas om 15.00 uur lunchen en dus ga ik na het ontbijt even lekker slapen. Mel gaat douchen maar ja, hoe moet je nu je haar föhnen? Waarom niet in de algemene ruimte zeiden wij allemaal, wat kan jou het schelen, na veel moeite durft ze dat aan. Maar dan blijkt dat de föhn het daar niet doet omdat alles op zonne-energie draait en die föhn trekt hij dus niet. Dus ze komt weer terug in de tent en ik kom niet meer bij. Dus met nat haar en een borstel in haar haar loopt ze te klagen. Ga maar lekker buiten zitten dan kan ik nog even slapen. Als ik wakker word ga ik douchen en mijn haar is niet zo moeilijk. Het droogt vanzelf wel. Ik ga ook naar de lounge ruimte waar de andere Nederlanders zitten en we maken ons klaar voor de lunch en daarna de volgende gamedrive. Tijdens deze gamedrive horen we dat er door de andere chauffeur nog een dode neushoorn is aangetroffen en deze ligt vlak bij onze lodge. En het onderzoek heeft al plaatsgevonden (gelukkig ook vanwege een gevecht overleden en niet door mensen) omdat ze natuurlijk toch al voor die andere neushoorn moesten komen.

We besluiten aan het eind van deze gamedrive er nog even langs te rijden om te kijken of er al activiteit is. En de eerste hyena loopt er al rond en haalt een stuk vlees weg. Ze verwachten dan ook een drukke avond en nacht hier dus is het de vraag of er morgen nog iets van over is. We rijden terug en onderweg nog een enorme kudde olifanten met een mega groot mannetje die vlak naast de jeep staat, als hij onrustig word slaan ze op de zijkant van de auto en staat hij stil, dit om even kenbaar te maken dat het een auto is, ongelooflijk hoe dit werkt en hoe zij precies weten wat te doen. Eenmaal terug gaan we aan ons diner en dan horen we de hyena’s al brullen. Waarschijnlijk doen we geen oog dicht vannacht. Spannend morgen wat we gaan zien op de ochtend gamedrive. Slaap lekker!

1. Melanie:
    22 april 2022
    Leuk hoor die verhalen🐾🦒🐒🦁🐘🐆🦓
  2. RC:
    22 april 2022
    Fantastisch wat jullie allemaal mogen meemaken, veel plezier verder. X
  3. Petrel:
    24 april 2022
    Schitterend en zoveel gezien ook! En wat een onwijs mooie acco's heb je geregeld Mel. Beetje jammer van het weer is het wel maar gelukkig laten jullie je niet uit het veld slaan. En Mel, zit er in de money belt soms een petje of een pruik voor als het echt te erg wordt met je haar?