Dag 13-14, Pondoro - Karongwe

23 april 2022 - Kololo Game Reserve, Zuid-Afrika

Dag 13, 20 april

We kunnen niet wachten en zijn al voor de wake-up call wakker. Thuis ben je je bed niet uit te komen, wat een paar dieren en de spanning al niet kan doen. We ontmoeten het andere Nederlandse stel bij de thee, die trouwens Rens en Margriet heten en hier iedereen kennen en inmiddels bij het meubilair horen. Ze hebben vroeger ook verschillende lodges bezocht maar dit is hun favoriet geworden en vandaar dat ze hier 2 weken blijven. We leren elkaar steeds beter kennen. Margriet heeft een hersenbloeding gehad en heeft last van haar rug des te bewonderenswaardiger dat ze iedere dag weer in die jeep stapt met veel moeite en zo verschrikkelijk aardig zijn en zo blij met ons. Wat natuurlijk logisch is want wij zijn ook gewoon heel aardig en ze snappen gelukkig onze droge humor en doen inmiddels ook lekker mee met het föhn probleem. Trouwens als je een iWatch hebt en op gamedrive meegaat geeft hij na die 3 uur al aan dat je een work-out hebt voltooid. Dus aan het einde van de dag zegt hij dat ik goed bezig ben geweest. Nou bedankt ik heb alleen maar 6 uur in een jeep gezeten. Maar goed genoeg nu, er is vannacht enorm veel lawaai geweest van jankende hyena’s, waar ik niets van heb meegekregen. We gaan op pad en gaan natuurlijk direct naar de neushoorn en zien als we aankomen al een enorme grote groep hyena’s rond de neushoorn (niet geschikt voor jeugdige lezers, die kunnen verder lezen bij de volgende alinea).Het is niet normaal maar ze kruipen er helemaal in en ze hebben zich al helemaal volgevreten aan hun enorme buiken te zien. Je hoort ze trekken en scheuren en botten kraken om dan over de geur nog maar te zwijgen. We kunnen het gewoon niet afkijken er gebeurt overal wel wat. We rijden er een beetje omheen en schieten foto’s. Maar we hadden eigenlijk gehoopt dat er ook nog andere beesten op af zouden komen maar dat is niet het geval. Dus na een tijdje besluiten we om maar even verder te rijden is ook beter voor onze maag voordat we hier zelf kotsend buiten boord hangen.

Even lekker frisse lucht en we rijden verder, er is verder niet zoveel te beleven en na onze koffiebreak horen we dat er nu leeuwen zijn gesignaleerd en dus besluiten we nogmaals langs te rijden. En dus onze tour daar af te sluiten om wat meer tijd daar te kunnen besteden. Als we aankomen rijden zien we inderdaad 3 leeuwen maar het bijzondere is dat een van die leeuwen een witte is. Nog nooit gezien en niet normaal bijzonder, de andere 2 natuurlijk ook en er gebeurt van alles, ze peuzelen lekker van de neushoorn en spelen nog met een stuk vlees. We staan hier zeker een half uur en genieten van dit schouwspel. De witte leeuw is geen albino legt hij uit maar eens in de zoveel tijd word er een geboren, hij heeft namelijk blauwe ogen dus kan het geen albino zijn, er zijn er hier maar 2 en ze hebben hem zelf ook sinds vorig jaar augustus niet meer gezien. Hoe speciaal wil je het hebben. We kunnen ons geluk niet op en keren voldaan terug naar de lodge. We zijn er stil van en ook Margriet moet er zelfs van huilen. We eten ons ontbijt op en maken ons weer klaar voor vertrek naar Pondoro dit keer, een redelijk kort ritje. We nemen afscheid van onze vrienden en worden helemaal uitgezwaaid door Rens en Margriet en de rest van het personeel. Wat een geweldige dagen hebben we hier gehad. Dit keer volgen we de exit borden en komen dan uit bij de goede uitgang. We betalen de fee en daar gaan we dan weer. We schieten weer in de luxe bij Pondoro. We worden onthaald en de koffers naar onze kamer gebracht we doen weer de nodige papierhandel en lopen naar onze kamer. Het ligt aan een rivier en onze kamer ligt buiten de omheining en dus mogen we niet ‘s avonds alleen naar buiten maar moeten we opgehaald worden. We zitten in de rock en hebben onze eigen buiten jacuzzi. We gaan even lekker douchen in deze balzaal en er kan weer geföhnd worden, dus iedereen is weer blij. Dan kunnen we lunchen en het is weer heerlijk. Een asperge quiche dit keer. Daarna is er thee en koffie en maken we ons weer klaar voor de gamedrive hier. We zitten met 2 andere jongens in de jeep. We verwachten eigenlijk niet dat we de ochtend gamedrive kunnen overtreffen maar we horen van de jongens dat zij welpjes hebben gezien. Dat mist nog op ons lijstje en dus zitten we er weer klaar voor. We zien eerst 2 mannetjes leeuwen liggen maar daar is geen beweging in te krijgen dus we rijden door. Onze chauffeur heeft een oortje in en dus horen wij niet wat er gezegd word over de radio. Maar dan is het weer bingo. Gewoon 3 leeuwinnen met 7 welpjes, zo geweldig schattig, niet normaal leuk. Ze spelen een beetje met elkaar en kruipen onder de bosjes. Maar we kunnen hier niet eeuwig blijven staan en dus gaan we ons drankje doen en heeft hij zelfs een gasstel bij zich en warmt een aantal satestokjes op. Deze dag kan niet meer stuk en we hebben gewoon geen tijd om het allemaal te verwerken. Als we terugkomen dan staat het diner deze avond beneden aan de rivier opgesteld. Er word nog voor ons gezongen en gedanst en bij een haardvuur word ons eten opgediend. Gelukkig gaat het hier wel lekker snel en dus liggen we er vroeg in. Wat een geweldige dag. En voor de liefhebbers van de moneybelt. Deze gaat niet mee op safari dus er is op zich weinig te melden. Slaap lekker!

Dag 14, 21 april

Het is weer vroeg opstaan. We worden hier zelfs om 04.45 al gewekt. Het moet toch niet gekker worden. Kijken wat we deze morgen weer te zien krijgen. We hebben eigenlijk nog maar 2 wensen, en dat is wilde honden en de cheeta’s. Maar dat gaat lastig worden en dat hebben we eigenlijk al opgegeven. Maar zeg nooit nooit. De eerste 2 uur is eigenlijk weinig te zien en zeggen we tegen elkaar wat een kutsafari. Maar dan word er over de radio geroepen dat er wilde honden zijn gesignaleerd dus we gaan op zoek en zijn gelijk wakker want we zaten al een beetje in te dutten. Blijkbaar volgen gieren wilde honden en we zien een paar gieren in de bomen zitten dus gaan we letterlijk dwars door de bush. Maar niets, dus we rijden verder en dan zien we in een keer iets bewegen. Zijn het dan toch de wilde honden? Nee jammer het is een hyena. Maar dan volgen we die en zien we dat er meerdere hyena’s weer aan een stuk vlees zitten te trekken, toch weer geweldig maar we pakken de draad weer op van de wilde honden, dan horen we in een keer dat er ook nog een leeuw is gespot, daar zijn we in de buurt dus dat gaan we even bekijken. Deze hebben ze nog niet gezien en lijkt nieuw in dit gebied. Maar we hebben haast want we krijgen weer een melding over de wilde honden, hij zegt hou je vast en hij geeft gas. We worden bijna gelanceerd en gaan weer door de bush, uitkijken voor takken in je gezicht. Maar je moet er wat voor over hebben. Dan zegt hij waarschijnlijk zullen ze naar een drinkplaats lopen verderop en dus rijden we daar heen. En ja hoor, bingo, 3 wilde honden. Het is toch niet normaal. Normaal gesproken zijn ze met een veel grotere groep dus ze weten niet waar de rest is en hopen dat ze allemaal nog leven want ze worden bedreigd met uitsterven. Hoe is het mogelijk we hebben weer iets om van het lijstje te schrappen. We rijden rustig terug en we ontbijten om daarna weer uit te checken en dan vertrekken we richting Karongwe. Ze hadden ons al gebeld hoe laat we ongeveer zouden aankomen en dat zal tegen 14.00 uur zijn. En dat klopt ook, we checken weer in op onze volgende bestemming en hoe ongelooflijk luxe. Ja we geven jullie de presidentiële suite want de Executive zat vol. Niet normaal het moet niet gekker worden, we hebben een kamer die is weer niet normaal groot. Eigen terras met zwembad en eindelijk lekker weer en uitzicht op een waterhole. We kunnen even relaxen en bellen met het thuisfront. Dan is het al weer omkleden en ons klaar maken voor de lunch en gamedrive. Bij de lunch horen we nog een ander Nederlands gezin met 2 kinderen en nog een familie uit Brazilië. We zijn dus met 10 op de gamedrive. Het andere Nederlandse stel zit al voor in de jeep en een van de kinderen naast de chauffeur want die is wagenziek. Wij kruipen op de 2de en derde rij achter elkaar. Het Braziliaanse gezin heeft niet zo’n haast blijkbaar en komen op hun gemakje na 16.00 uur aanlopen. We kunnen vertrekken en dus voor het eerste volle bak. We zijn nog maar net vertrokken of we spotten al 2 giraffen, het blijft toch ongelooflijk mooi. Maar we hebben hier een dak op onze jeep en dan is het best lastig om een hele giraf op de foto te krijgen. Ik wil net een foto maken als hij in een keer vol gas wegrijd. We horen dat er een luipaard is gesignaleerd en dus gaan we weer op zoek. Hier moet hij ergens zitten en dus rijden we rondjes, ook een andere jeep is op zoek en ziet hem liggen maar zo in de bosjes verscholen dat hij niet zichtbaar is, dan zien we hem wel even lopen maar gaat hij weer liggen. Geduld is hier belangrijk en dan komt hij ineens tevoorschijn en loopt hij langzaam over de straat en steekt over, hoe is het mogelijk. Dit is toch niet normaal en blijft een van de mooiste dieren maar altijd lastig te vinden. Het kan al niet meer stuk. Maar alsof dit alles is. We vinden later nog een mannetjes leeuw en aan de andere kant nog 3 vrouwtjes. Te zot voor woorden. We keren weer terug naar de lodge en gaan aan ons diner. En wederom heerlijk eten, vriendelijk personeel, alleen iedere keer een 3 gangen lunch en diner breekt ons een beetje op. Maar dat zien we thuis wel weer hoe we dat gaan oplossen. Het andere Nederlandse stel hadden we al snel door dat is niets voor ons. Afzonderlijk van elkaar hebben we exact hetzelfde idee, arrogant en uit de hoogte. We hebben geprobeerd om aardig te doen maar ze hebben het alleen maar over zichzelf en dat ze 5 weken hebben geboekt en nog 2 weken te gaan (bleh). Dat hun auto te klein was en dat we met teveel mensen in de jeep zaten. Zeur niet zo denken wij en wees blij met wat je allemaal ziet en meemaakt. We gaan weer vroeg slapen want morgenochtend is onze laatste ochtend gamedrive. Slaap lekker!

1. RC:
    23 april 2022
    Prachtige foto’s weer, die moeder met welp is geweldig. Slaap lekker
    Xxx
  2. René Boer:
    24 april 2022
    Jeetje prachtig verhaal weer met wat jullie meemaken op Safari . Ik ben al blij als ik een wild zwijn op de Veluwe heb gespot ! Het zit er bijna weer op voor jullie , maar jullie hebben weer genoten ondanks het niet altijd goede weer .
    Geniet nog even daar , wens jullie alvast een prima terug reis en bedankt voor de prachtige verhalen . En als er ooit een plekje over is hou ik me aanbevolen hoor !

Groetjes rene
  3. Carla Modder:
    Hoi meiden
    Wat gaaf allemaal zeg, het houdt niet op qua luxe, prachtige dieren etc
    De tijd schiet op, vanavond weer naar huis. Alvast goede vlucht
    💋
  4. Mirella:
    24 april 2022
    Wat een leuke verhalen en prachtige foto’s😍