Dag 8-10

Dag 8 zaterdag 07 sept

Vandaag begint onze langverwachte droom, we hebben 2 game drives vandaag. De ochtend game drive begint om 06.30, het is nog donker als we om 06.00 uur gaan ontbijten. Beetje jammer dat ze er nog niet klaar voor zijn, de kok moet de eieren nog zoeken. We maken kennis met Coco onze gids en gaan op pad, we zijn met z’n zessen dus nog 2 andere Nederlanders. Als we een tijdje rijden zien we de zon opkomen. En zien we in de verte ook een andere jeep al stilstaan, dat betekent meestal veel goeds. En ja hoor, onze droom komt uit een mannetjes leeuw gewoon midden in de open vlakte. We gaan helemaal los van enthousiasme en klikken er op los. Zeker met de opkomende zon zijn dit natuurlijk de mooiste plaatjes. Deze game drive kan al niet meer kapot. Verderop steken er nog een paar struisvogels over en later komen er zelfs nog 2 spottet hyena’s oversteken. De andere jeep blijft een beetje bij ons in de buurt en als we ze even later weer tegenkomen zeggen ze een luipaard te hebben gezien met een prooi maar heel kort. We gaan samen op zoek en zien uiteindelijk wel de dode springbok liggen die hij vermoord heeft. We zien ook het sleepspoor maar het luipaard is nergens te bekennen. We blijven toch nog even staan maar er gebeurt uiteindelijk niks, de prooi ligt er maar het luipaard laat zich niet zien. We besluiten om toch maar door te rijden, eventueel kunnen we met de middag game drive hier nog terug komen om te kijken. Net voor we terug zijn in ons kamp zien we in de verte nog 2 vrouwtjes leeuwen liggen in de schaduw onder een boom. Deze ochtend kan niet meer stuk. We zijn om 09.30 weer terug en de mannen en Mel besluiten om de auto te pakken en zelf nog een rondje te maken en nog even terug te rijden naar de plek waar het luipaard is gespot. Ik haak even af, het zijn lange vermoeiende dagen en ik moet toch ergens de tijd vinden om het allemaal te verwerken en ook om de blog te schrijven. Ik loop nadat het verhaal af is nog even langs de waterhole en het is hier werkelijk een walhalla van meer dan 20 wildebeast, kudu’s en pumba, die allemaal staan te drinken. Er is inmiddels een stevige wind op komen zetten en dus is het zandhappen maar dat geeft wel weer een extra touch aan de foto. Inmiddels hebben we geen fotografie cursus meer nodig en vliegen de termen iso waarde en 2/3 onderbelichting om je oren. Maar het resultaat mag er dan ook zeker zijn. Tegen 13.00 uur komen ze weer terug en gelukkig hebben ze niks gezien, behalve het “gewone wildlife” zoals olifanten en zebra’s maar tenminste geen katachtigen anders was ik natuurlijk stinkend jaloers geweest. We lunchen wat en maken ons weer klaar voor de volgende game drive, deze vertrekt om 14.45. We melden ons en inmiddels is het lekker opgewarmd maar het waait nog wel stevig. We hebben dit keer 2 anderen bij ons in de jeep zitten maar wel weer Nederlanders en we hebben een andere gids. Hij is leuk en vertelt ook veel meer. Ze leren we nog eens wat. Zoals bijvoorbeeld de olifanten snelweg, ze lopen eigenlijk altijd dezelfde route van en naar de waterhole. De olifant moet de hele dag door eten en drinkt ongeveer 100-120 liter per dag. Ze wrijven ook altijd tegen een bepaalde boom aan die een geur afgeeft en die goed is tegen parasieten en gelijk een soort zonnebrandcreme. We rijden verder en komen wel heel veel tegen maar dat is al bijna een gewoonte geworden, maar bij het volgende waterpoeltje zien we dan een zwarte neushoorn staan. We hebben hem alleen nog maar in het donker gezien en dus kunnen we nu mooie foto’s maken. We zien ook nog de black faced impala, die leeft alleen hier in Etosha. Voor de volgende waterhole moeten we een stukje rijden en een beetje tempo maken maar krijgen we een gratis Afrikaanse massage, wat een drama weer deze weg. Het lijkt wel te warm want hier is niets te zien, we gaan daarna ook nog even langs de plek waar de prooi lag van het luipaard van vanmorgen. De prooi is weg gesleept en zien we even verderop onder een boom liggen. Er is nog niet aan gegeten maar het luipaard is ook nergens te bekennen. Hij is nogal schuw en sowieso moeilijk te spotten. We rijden weer terug naar ons kamp. En we kunnen nog net voor het eten even naar de waterhole. Maar ook hier is het rustig en dus kunnen we gewoon gaan eten, het is inmiddels ook donker. Na het eten kunnen we het weer niet laten en lopen we toch nog even langs de waterhole. En dan zien we een zwarte neushoorn staan te drinken en even later komt hij gewoon voor ons poseren. Maar het wordt nog veel leuker, er komen er namelijk niet 1, niet 2 maar 4 bij te staan. We kunnen ons geluk niet op. Dan zien we uit de hoek 1 olifant naar de drinkplaats lopen maar ook dan volgt er nog een en nog een en uiteindelijk staan er ruim 20 olifanten inclusief baby olifantjes. Het is niet normaal, we kunnen het niet geloven. We durven bijna niet te gaan slapen maar het zal toch moeten want morgen kunnen we nog de hele dag zelf door Etosha rijden.

Dag 9 zondag 08 sept

We staan weer vroeg op want we willen deze dag goed benutten. We spreken af om om 06.30 te ontbijten en dan al wel onze koffers in de auto te hebben zodat we na het ontbijt ook gelijk kunnen gaan rijden zodra het licht is. We zitten er klaar voor en nemen vandaag alle tijd om van Okaukuejo naar Onguma te rijden, in totaal ruim 170 km maar in ons tempo is dat gewoon de hele dag en zeker hier. We nemen dezelfde route als we gisteren hebben genomen met de game drive en gaan dus weer alle drinkplaatsen af maar helaas weinig geluk vandaag. Maar een aantal giraffen verveelt nooit en dan zien we in de verte een paar zwarte vlekken verschijnen, dit zijn wildebeasten maar een hele kudde met ook nog een aantal oryxen lopen naar een drinkplaats. Prachtig plaatje met ook nog een mooie boom op de achtergrond. Dan rijden we naar de volgende drinkplaats en hier staan wel honderden zebra’s, het is niet normaal hoeveel het er zijn, overal waar we kijken zien we zebra’s. Het lijkt wel een zebrapad (ons eigen grapje). We weten inmiddels waarom ze altijd in de open vlakte en met zoveel bij elkaar zijn, dan zijn ze namelijk een moeilijke prooi want met al die strepen ziet de leeuw geen onderscheid. Dan komen we aan in Halali, dit is de enige plek waar we kunnen lunchen en tanken. Je mag namelijk in het hele park je auto niet uit. We strekken dus even onze benen en nemen een lunch buiten op het terras. We zijn ongeveer op de helft en rijden na de lunch weer verder. We willen toch nog even tanken voor de zekerheid maar er blijkt geen diesel aanwezig te zijn (die heb ik eerder meegemaakt). Gelukkig zitten we nog op 3 kwart dus daar komen we zeker mee aan. We gaan dus lekker verder. Inmiddels gaan er ook uren voorbij dat we niets zien maar dan zien we een olifant op rechts maar het kan ook het olifanten syndroom zijn. Want je denkt heel veel te zien maar dan blijkt het toch weer gewoon een steen of een boom te zijn. Maar nee hoor dit keer is het echt een olifant en we zien er later nog een paar bijkomen. En dan lopen ze langzaam onze kant op en steken voor ons de weg over. Wat een mazzel en wat een geweldige beesten zijn dit toch. We rijden weer verder en zijn er nu toch langzaam wel klaar mee, we komen aan bij Namutoni en hier kunnen we gelukkig wel weer tanken en zitten nog zo’n 17 km van onze bestemming. We maken hier dus een korte pitstop en zien dan een Frans stel een korte bocht nemen bij het tankstation maar vergeten even dat er nog een paaltje stond. Die zit nu in de zijkant van hun auto. In plaats van even beheerst de schade te beperken geeft hij vol gas en maakt het nog erger. Ok, wij nemen dus een ruime bocht en rijden richting de uitgang van Etosha, net buiten Etosha ligt onze volgende bestemming Onguma resort. We rijden door de poort en moeten dan nog een eindje richting de receptie, onderweg komen we pumba nog tegen. We zijn er en worden al opgewacht met een lekker fris doekje. De koffers worden uit de auto gehaald en naar de kamer gebracht en wij checken in. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van het zwembad en dan lichten we het thuisfront even in dat we weer veilig zijn aangekomen. Dan is het tijd voor..... wijnen..wijnen en een cocktail. We zitten bij het eten naast de waterhole, mooier kan je het niet hebben. We genieten van ons 4 gangen diner en kruipen weer vroeg onder de wol want morgen is het weer game drive tijd en dus om 6 uur op. Slaap lekker!

Dag 10 maandag 09 sept

Deze dag begint met een heerlijk ontbijt. Ze hebben zelfs warme croissants en we kunnen een lekker ei bestellen, op elke manier klaar gemaakt. Dan horen we iemand roepen: cheetah!! Hoe is het mogelijk maar ja hoor achter het gras staat een cheetah uit het poeltje te drinken. Het moet toch niet gekker worden, het is ver weg maar we turen door de verrekijker en zien hem dan duidelijk liggen. We werken snel ons ontbijt naar binnen en vertrekken om 07.10 met Justin onze gids. We pikken nog een ander stel op en ja hoor dat zijn die Fransen van gisteren met die paal in de zijkant van hun auto. Dan gaan we op pad. Justin vertelt dat alle jeeps van de verschillend resorts contact hebben met elkaar via de radio om te vertellen waar er wat te zien valt. Meer kans dus! We rijden Etosha binnen en we hebben gelukkig een poncho gekregen want het waait behoorlijk en is nog fris. Dan horen we over de radio, number 3 spotted met een locatie. We hebben geen idee maar hij heeft blijkbaar haast en verderop zien we ook een hele kluit auto’s bij elkaar staan. De spanning stijgt. Als we de plek bereiken turen we naar rechts omdat iedereen dat doet en dan zien we een leeuw liggen en horen we dat er 4 liggen. En ja hoor uit de bosjes komen er 2 mannetjes leeuwen zetten, het zijn al pubers en deze blijven bij hun moeder totdat ze oud genoeg zijn en zelf een gezin gaan stichten. Justin draait de jeep en probeert ons het beste uitzicht te geven. De rest van de jeeps vertrekken allemaal al weer maar wij blijven nog even wachten en dat blijkt een geweldige zet. Moeder leeuw zien we naar de bosjes lopen en even later komen de kinderen er achteraan (totaal 3, 2 mannen en een vrouwtje). En dan komen ze onze kant op, moeder voorop en de kinderen er achteraan en ze steken vlak voor ons de weg over. We kunnen ons geluk weer niet op. Justin vraagt of we hier weg willen want er schijnt een cheetah gespot te zijn en daar wil hij ons heen brengen. We laten de leeuwen voor wat ze zijn en rijden naar de plek toe, ook hier staat de hele weg geblokkeerd. En ja hoor na een beetje turen zien we onder een boom in de schaduw een cheetah liggen. Maar hij ligt met z’n rug naar ons gekeerd en er zit geen beweging in. Nou deze ochtend kan al niet meer stuk. We zijn na een beetje aandringen of eigenlijk gewoon dwingen erachter gekomen wat de codes betekenen:

1 olifant

2 neushoorn

3 leeuw

4 luipaard

5 cheeta

6 hyena

Nummer 3 en 5 hebben we dus gezien.

Verder is er niet zo veel meer te beleven behalve bij een waterhole waar we nog een hele groep elands zien drinken, dit is de grootste antilope soort hier in Etosha. Er komt nog een dorstige gier langs maar het waterpeil is te laag waardoor ze allemaal moeite hebben om erbij te kunnen. De pomp blijkt kapot te zijn, dit is namelijk geen natuurlijke waterhole. We keren uiteindelijk na 4 uur terug naar onze lodge. We relaxen wat in de lounge ruimte met uitzicht op de waterhole en delen onze foto’s met elkaar via AirDrop, er wordt trouwens wat af gedropt deze vakantie. René gaat nog wat vogels fotograferen maar we moeten hem snel terugroepen want er komt van links een hele pumba familie aanlopen. Er zijn ook een paar kleintjes bij, wat schattig toch weer. Ok we moeten gaan lunchen. Het smaakt fantastisch, we hebben allemaal voor de wrap gekozen. We kunnen nog even kort relaxen voordat de volgende game drive al weer begint. We hebben dit keer een andere gids, Niklaus. Hij vraagt ons wat we willen zien en we zeggen nummer 2 en 4, maar we zijn blij met alles.  We hadden eigenlijk al een plaatsverdeling afgesproken maar in een keer wil iedereen voorin zitten en ik hoor dat Mel haar “ik vind jou leuk lachje” heeft opgezet. Ok duidelijk, blijkbaar vindt iedereen hem leuk en beland ik ergens achterin de jeep. Ik ben blijkbaar de enige die hier niks mee heeft. We moeten, dachten we, nog een ander stel oppikken maar hij rijdt rechtstreeks naar de uitgang. Ook goed, we zijn en blijven dus met z’n vieren. Het is gelukkig wel weer lekker opgewarmd maar de wind is nog steeds stevig. Het eerste uur is eigenlijk een beetje saai en we zien weinig. Het is misschien nog te warm. Maar op een gegeven moment zien we bij een waterhole een groep olifanten staan drinken, het blijft toch onvoorstelbaar mooi. We rijden weer verder en komen bij de pan terecht, dit is een grote vlakte en in de verte zien we weer een grote groep olifanten staan, maar dit is ver weg. Niklaus vertelt dat ze waarschijnlijk wel deze kant op komen onderweg naar de waterhole verderop. Maar dit kan wel uren duren. Daar hebben we geen tijd voor en dus rijden we verder en dan bingo! Recht voor ons steekt een WITTE neushoorn over. Hoe is het mogelijk, dat we naast de zwarte ook nog de witte tegenkomen. Hij is alleen maar blijft geduldig staan. We zijn de enige hier en Niklaus roept dit ook niet om via de radio en dus blijft het hier heel rustig. Na 15 min rijden we door, helemaal in extase want dit komt bijna nooit voor. Na een tijdje keert hij om en zegt dat we gaan proberen om een luipaard te zoeken. Hier hebben wij geen probleem mee uiteraard, dus hij keert om. Een eindje verderop zien we al een weer een hele kluit jeeps staan en ja hoor een luipaard in de schaduw achter een boom. We wurmen ons tussen de jeeps door voor de beste plek en die krijgen we. We zeggen, nou dit is tijd voor een wijntje !! Maar Niklaus zegt dat heb ik niet bij me maar wel bier, ook goed! Daar staan we dan met uitzicht op een luipaard en met een biertje in ons hand. Dan komt er nog een schaal met hapjes tevoorschijn. Deze dag kan niet meer stuk! We hadden nog zo gezegd dat we vandaag een alcoholvrije dag zouden houden maar ja, dit vraagt erom! Als het luipaard dan ook nog in beweging komt en de weg oversteekt, tsja wat moeten we nog zeggen. Dolgelukkig keren we terug naar onze lodge. Onze bingo kaart is vol, we hebben alles gezien wat we wilden dus we kunnen naar huis. We genieten nog even na met een flesje wijn dan maar weer en gaan lekker eten en vroeg slapen. Tot morgen !

1. Petrel:
    10 september 2019
    tjonge jonge het zijn nu mazzel, geluk, nog meer geluk en veel geluk op pad samen of zo? wat zien jullie veel, fantastisch hoor. Het heeft denk ik zo moeten zijn! maarre, Carmen hebben wij onze ogen in onze zak gehad en teveel naar nummertje 5 geluisterd in plaats van gezien?
  2. Rene Boer:
    10 september 2019
    Wat lijkt me dit allemaal gaaf, wat jullie allemaal doen en wat jullie aan wilde dieren zien ! Jammer dat we geen foto s kunnen zien, maar dat doe ik wel op internet ! 😂 dank dat we weer een mooi verslag konden lezen.! Groet rene
  3. Suus:
    10 september 2019
    Wow.... geweldige dagen weer schatjes! Geniet!
  4. Carla Modder:
    11 september 2019
    Jeetje, het houdt niet op
    Jullie zien zo veel , het is niet te bevatten
    Nou op naar de ontbrekende nrs
    Bedankt Carmen voor het leuke verslag !!
  5. Butje:
    13 september 2019
    Dit wordt een onvergetelijke reis voor jullie. Wat genieten jullie. Lekker nog een volle week voor de boeg.
    Ik weer ben blij met verslag en met jouw foto’s Rene. Liefs voor allemaal 📸🌅🍷🌺🦒🦏🐘