Zuid-Afrika, Amsterdam-Johannesburg

9 april 2022 - Uthukela DC, Zuid-Afrika

Dag 1, 08 april

Daar gaan we weer, we beginnen onze reis uiteraard weer op Schiphol. Want ja Floor, sommige dingen die mooi zijn zijn ver weg en dus vliegen we vandaag in 10 uur naar Johannesburg.

Op Schiphol ontmoet ik mijn reisgezelschap, de enige echte Melanie Modder, die uiteraard ook deze geweldige trip weer in elkaar heeft gezet en ik huppel uiteraard weer gewoon mee.

We werken onze routine af en dat begint bij de bagage drop off. We krijgen zelfs sky priority op onze boarding pass en kofferlabbel, dus dat is alvast een lekker begin. We gaan door de douane en paspoortcontrole en dan naar ons favoriete koffietentje met ons favoriete broodje. Tradities moet je in ere houden. De vlucht vertrekt op tijd en we hebben gelukkig comfort class geboekt dus lekker beenruimte en zelfs naast ons een vrije stoel. Tsja, wat moet je zeggen over een vlucht van 10 uur, lang, met mondkapjes, 3 filmpjes gekeken waarvan James Bond die gelukkig 3 uur duurt. Maar tegen 21.15 lokale tijd komen we dan eindelijk aan in Johannesburg, zonder tijdsverschil en dat is wel lekker. Het gaat wederom allemaal voorspoedig, onze temperatuur word gemeten en ons vaccinatie bewijs gecheckt. En we hebben de eerste Zuid-Afrikaan met humor, die bekijkt mijn vaccinatie bewijs en zegt 3 doses? En groeit er al een staart? Ik zeg nog, nog niet maar wie weet komt het nog. Maar we zijn goedgekeurd en lopen naar de bagage band. En ja, dan is die sky priority toch wel weer lekker want we hebben onze koffers als eerste. Dan lopen we naar de uitgang en staat de agent van Jambo Safari’s ons al op te wachten met een groot bord. Hij begeleid ons naar ons hotel, voorzover dat nodig is want het is maar 10 min lopen. Maar hij legt onderweg wel alvast uit waar we morgen moeten zijn om onze auto op te halen en vraagt of we alvast willen pinnen. We doen dat gelijk maar even want het is nu lekker rustig hier. Uiteindelijk komen we bij ons hotel City Lodge en checken in en nemen afscheid van de agent die ons veel plezier wenst. We zijn er wel klaar mee voor vandaag dus is het bed snel gevonden. Kom er alleen achter nadat ik mijn lenzen uitdoe, dat mijn bril nog in de vliegtuigstoel zit. Dus ik zie geen steek, dus doe mijn ogen dan maar gewoon dicht. Morgen gaat het echt beginnen.

Dag 2, 09 april Johannesburg- Cavern resort

We staan om 07.00 uur op omdat we weten dat we vandaag 370 km moeten rijden. We hebben het ritme met onze spullen nog niet helemaal gevonden, opladers, wereldstekker, geld verdelen etc. Maar dat komt vast wel goed de komende dagen en anders maar niet. We gaan douchen en ontbijten en checken hier uit. We lopen weer terug naar de terminal en halen onze auto op bij Europcar. Ook dit gaat vlotjes en we hebben WiFi erbij gehuurd dus zelfs onderweg zijn we bereikbaar. We rijden een Toyota urban cruiser, top, lekker hoog en onze koffers passen. En dat is niet mis met 2x 22 kilo. Ik begin en heb de mazzel om Johannesburg uit te rijden. Maar links rijden en rechts zitten is toch altijd even wennen. We gaan tellen voor jullie hoe vaak we de ruitenwissers aanzetten in plaats van de richtingaanwijzer. Dus voor de gezelligheid doen we nog even een extra rondje terminal maar uiteindelijk zitten we op de goede weg. Dus langzaam gaat onze spotify aan en gaat de reis nu echt beginnen, maar het is koud en regenachtig vandaag. De route is de eerste 3 uur snelweg maar ook daar beleef je van alles wat in Nederland absoluut niet zou kunnen en wat hier heel gewoon is om langs de snelweg te lopen en waarnaartoe geen idee. Of mensen worden afgezet dat je denkt, en nu? Want ik zie geen huis of dorp. We kopen onderweg nog wat water en een wegenkaart (voor de zekerheid) en rijden het laatste stukje naar ons resort voor vandaag, en het is een fantastische route tussen de Drakensbergen door maar we zien er jammer genoeg niet veel van want het is mistig, regenachtig en ligt in de wolken. Als we aankomen kunnen we nog lunchen en gaan we even relaxen. Tegen 17.00 uur is het wijntijd en proosten we met een heerlijk Zuid-Afrikaans wijntje op een goede eerste dag en op een geweldige vakantie! Tot morgen!

1. Ilse:
    Heerlijk Mel en Carmen.
    Kijk nu al uit naar morgen met een nieuw verhaal. Geniet van jullie verdiende Afrikaanse wijntje en al het moois wat nog komen gaat. Jammer van de mist maar beter nu dan tijdens safari.

Liefs,
    Ilse, Tim en Foss
  2. Sascha:
    9 april 2022
    Wat enorm leuk geschreven Carmen! Ik ga jullie volgen! Have fun!!
  3. René Boer:
    Leuk om te lezen weer !
    Hoop voor jullie dat de regen en mist snel omslaat naar beter weer .
    Veel plezier en doe voorzichtig !!

X René Boer
  4. Natalie:
    Heel veel plezier weer
  5. Carla Modder:
    Hoi meiden
    Wat een gezelligheid weer. Zo leuk om te lezen. Carmen misschien toch nog eens een boek schrijven? Je doet het zo goed!
    Ik doe nog even mijn laatste ronde op het werk, en jullie zitten nog aan dat heerlijk witte wijntje en anders welterusten
    Tot horens 💋
  6. Suus:
    10 april 2022
    Haha heerlijk, de kop is eraf! Moet ik even een bril komen brengen?
  7. Mirella:
    10 april 2022
    Wat heerlijk geschreven en wat een leuk begin.
    Have fun dames😁
  8. Emma:
    10 april 2022
    Geweldig om weer met jullie mee te kunnen genieten van weer een prachtige reis!! Geniet meiden!! Ik verheug me al op jullie volgende post vol avonturen!
  9. RC:
    10 april 2022
    Zo herkenbaar die richtingaanwijzer, hihi. Ik hoop dat de bril met priority boven water komt. Heel veel plezier, na regen komt zonneschijn. Gaat Floor nog reageren?
    X