St. Lucia

14 april 2022 - Eastvaal District Council, Zuid-Afrika

Dag 5, 12 april

Daar ze we weer en hoe, de hele nacht heeft het geregend en niet zo’n klein beetje ook. We zijn wakker en gedoucht en als ik ook weer wat kan zien kunnen we zien wat de schade is geweest en het is gewoon niet te geloven. We kunnen ook nog niet bevatten wat dit allemaal heeft aangericht. Maar als we gaan ontbijten horen we van de eigenaar wat de schade is, verderop in de straat staat er een gebouw op instorten en er zijn verschillende wegen afgesloten. En dus is het nog maar de vraag of we hier weg gaan komen vandaag. Het Zwitserse stel vliegt vandaag en moet dus naar de luchthaven van Durban maar juist die kant op is het slechtst. Wij moeten vandaag richting St Lucia en gelukkig niet zo ver en de goede kant op. We besluiten eerst in onze straat voor de deur maar eens een kijkje te nemen hoe erg het is en of we überhaupt weg kunnen komen. Het is een ravage en nog steeds een modderstroom vanaf de berg. Overal ligt afval, plastic flessen, glas en hele surfboarden. Mensen zijn al langzaam aan het opruimen. Ik heb dit nog nooit gezien wat een troep. Maar we zien ook dat kleinere auto’s er wel doorheen komen en dan zien we ook de Zwitsers vertrekken die een gelijkwaardige auto rijden. En dus durven we de gok wel te wagen en besluiten dus tegen 11.00 uur te gaan rijden. We willen hier heel graag met gierende banden weg. Het is spannend maar als we de eerste horde hebben genomen bij ons in de straat, zien we eigenlijk pas echt wat het heeft aangericht in de rest van dit dorp. Overal modderstromen, weggeslagen stukken asfalt en we rijden zelfs over een omvergevallen elektriciteitsleiding. Maar uiteindelijk komen we aan bij de snelweg en dit lijkt allemaal normaal te rijden, maar na een tijdje komen we aan bij een tolpoortje en zegt ze dat de weg verderop gesloten is. We vonden het ook al raar dat er een spookrijdende vrachtwagen op ons af kwam maar nu snappen we waarom. In Nederland zouden we zeggen, weg is gesloten jammer dan, maar hier maken ze van de tegengestelde richting gewoon een 2 baansweg. We volgen dus maar gewoon de rest. Verderop zien we waarom de weg gesloten was, want er word een vrachtwagen uit de modder getrokken vanwege een ingestorte helling. Ok gehad, en we kunnen verderop weer naar onze eigen weg helft. Dan moeten we verderop weer naar de andere kant van de weg. In dit geval moeten we over een brug waarvan maar 1 helft (2 banen) bruikbaar zijn omdat de andere helft helemaal vol ligt met puin, waarschijnlijk is de rivier gisteren overstroomd en er ligt puin en omgeslagen bomen op onze normale helft. Maar ook hier kunnen we in ieder geval door ook al is het met een omweg en via een afrit die eigenlijk oprit is. Daarna beginnen we langzaam zelfs een beetje blauwe lucht te zien, ook al is het wel droog en vochtig warm vandaag, grijs was het nog wel. We zijn bijna een uur stil in de auto en moeten we dit even allemaal verwerken maar het lijkt nu toch echt beter te worden. En rond 13.30 komen we aan bij onze guesthouse Afrikhaya in st. Lucia. De eigenaresse (Nederlandse) wacht ons al op aan de poort, want vanwege het slechte weer is hier de stroom uitgevallen. Maar dat kan ons nu even helemaal niets schelen, we krijgen een drankje en praten even bij. En nu we hier toch zijn gaan we voor het eerst maar eens iets leuks doen en willen graag een nijlpaarden cruise doen. Ze gaat gelijk voor ons bellen of we nog meekunnen. En dat lukt, alleen moeten we ons dan wel om 14.45 melden want vanwege de hoge waterstand moeten we ergens anders opstappen. Dus we nemen snel een lunch en droppen onze spullen in de kamer en gaan er op uit. We stappen op de boot en het is weer fantastisch, dit is waar we aan toe waren. Iets leuks, ontspannend en genieten van het mooie weer. We zien, ik wil bijna zeggen, uiteraard nijlpaarden en krokodillen en salamanders. Zelfs krokodil met nijlpaard op de achtergrond aan de oever. Het blijft heel bijzonder. Na een uurtje of 2 stappen we weer van de boot af en vinden we het wel tijd voor een wijntje, dus we rijden even langs de winkel voor een flesje ( of 2) en wat frisdrank voor morgen. Eenmaal terug genieten en proosten we met een glaasje. Daarna hebben we wel trek en gaan we een hapje eten in het dorp. Ook weer fantastisch en heerlijk en dus sluiten we deze dag af met een slecht begin maar een geweldig einde. Tot morgen!

Dag 6, 13 april

Ontbijt is om 08.00 uur en we zitten samen met een gezin van 8. We hoorden gisteren al dat zij vandaag richting Durban moeten. De eigenaresse is al druk in de weer om informatie te krijgen hoe de wegen er voor staan. Er is namelijk gisteren nog meer regen gevallen en we horen dat Umdloti waar wij vandaan kwamen nu helemaal overstroomd en een puinhoop is. Zij moeten normaal gesproken al een rit van 5,5 uur dus dat zal nu helemaal een drama zijn. Wij zijn blij dat we ons vandaag alleen maar druk hoeven te maken, om niks. We hebben besloten om vandaag het Isimalango park te doen. En de eigenaresse vraagt of wij een koelbox mee willen en een paar saucijzenbroodjes, we hebben zelf nog een paar blikjes drinken dus we kunnen vertrekken. Super aardig weer en we gaan op ons gemakje op weg. We hebben vandaag alle tijd en hopen om wat leuks te zien. We besluiten om alle loops te nemen en niet alleen maar de hoofdweg. Bij de ingang betalen we 185 rand (nog geen 12 EUR) en we zijn vertrokken en hebben er zin in. Bij de eerste loop rijden we richting een waterhole en die zijn meestal wel interessant. Nog voor de waterhole zien we al 3 zebra’s. En eenmaal bij de waterhole aangekomen zien we in het water meerdere nijlpaarden maar altijd lastig want ze zijn vaak maar kort bovenwater. Dan zien we verderop een waterbuffel met een vogel op zijn rug en die staat rustig te eten en drinken. Aan de andere kant ligt ook nog een waterbuffel. Als dit pas de eerste loop is kunnen we de lol nog op. We rijden rustig verder maar er zijn natuurlijk ook loops waar niets te zien is. We doen even een sanitaire stop langs het strand en de zee ziet er hier een stuk kalmer uit. We rijden op ons gemakje verder en genieten van het mooie park ook zonder dieren is het hier geweldig. We moeten natuurlijk wel opletten op gaten in de weg, want ook al hebben ze gezegd dat alles goed berijdbaar is, je moet hier toch op blijven letten. Ik rijd en Mel zit op de uitkijk. Dan hoor ik gat, gat, zebra, stop. Dat is soms het enige wat we nodig hebben en betekent let op 2 gaten op links, ik zie een zebra dus stoppen maar dat is teveel tekst dus we houden het lekker kort. Er staat een hele kudde zebra’s ons aan te kijken. Na een aantal foto’s rijden we verder, als we tegen het eind van de middag weer naar de uitgang rijden, willen we alleen de eerste loop nog wel een keertje doen omdat we daar vanmorgen het meeste hebben gezien. Dan zien we langs de hoofdweg een dik achterwerk en we denken een nijlpaard maar meestal zie je die niet zoveel overdag. Maar als we dichterbij komen dan zien we het pas echt goed en is het dus gewoon een neushoorn. We zijn helemaal wild, niet wetende dat die hier ook zitten. We houden veilige afstand en omdat we de eerste zijn, wijzen we het overige verkeer dat ze rustig moeten rijden. In tegengestelde richting komt een auto waar de neushoorn vlak achterlangs loopt en uiteindelijk oversteekt weer naar onze kant. Na een tijdje besluiten we er met een grote bocht omheen te rijden en al rijdend schieten nog een paar (36) foto’s. We kunnen ons geluk niet op en rijden voldaan weer terug naar huis. Daar nemen we een lekker wijntje en komt de eigenaresse nog even langs en laat ons de rest van de appartementen zien. Allemaal heel leuk en kleinschalig en ze adviseert ons om vanavond bij Alfredo’s te gaan eten. Dit schijnt namelijk de plek te zijn waar de nijlpaarden ‘s avonds uit het water komen en dus gewoon over straat lopen, richting een park om daar te gaan eten. Maar helaas die mazzel hebben we niet want het is de tweede avond op rij dat ze niet zijn gezien. Het eten is weer fantastisch en we gaan daarna terug naar onze guesthouse en liggen we er ook weer vroeg in want de WiFi is toch een  drama. We gaan proberen wat foto’s te uploaden maar dat is altijd de vraag of dat gaat lukken. Slaap lekker, morgen weer een nieuwe dag!

Oh ja, een korte update over de moneybelt. Vandaag zat de moneybelt gewoon in de tas, dus op dagen dat we niet hoeven te reizen heb je er eigenlijk niks aan want dan zit alles gewoon bij elkaar. Ik snap hier nog niks van maar er zal vast een logica achter zitten. Ik laat het jullie weten als ik er achter ben.

1. Anouk:
    14 april 2022
    Wat fijn dat het uiteindelijk allemaal goed is gekomen! Nu lekker genieten...
  2. René Boer:
    14 april 2022
    Wat een verhaal weer , van het vreselijke slecht weer , schades , onbegaanbare wegen naar eindelijk mooi weer in het isimalangopark .
    Nu hopen dat het mooi weer blijft !
    Veel plezier, groetjes René
  3. Lyanca:
    15 april 2022
    Wat een avontuur al deze eerste dagen. Gelukkig zijn jullie veilig over en kunnen jullie de rest van de vakantie genieten van al het moois en de zon. Genieten!!
  4. RC:
    16 april 2022
    Leuk om zo met jullie mee te leven en mee te reizen.
    Liefs
    Die andere René
  5. Petrel:
    16 april 2022
    Fijn dat het Grote Genieten nu ook is begonnen, de overstromingen zijn de avonturen die je vast niet meer snel vergeet maar avontuur & Genieten moet wel in balans blijven!