Zuid-Afrika dag 4-5

4 september 2017 - Thornybush Game Reserve, Zuid-Afrika

Dag 4

Onze 4de dag begint op een normaal tijdstip. We ontbijten en zijn klaar voor onze rit naar Kwa Mbili lodge in Thornybush private game reserve. We kunnen dit in 1,5 uur rijden maar besluiten een D-tour te nemen via een aantal bezienswaardigheden zoals God's window en een fantastische viewpoint over Blyde River Canon. Dit is helaas niet mijn beste dag, ben misselijk en moet onderweg een paar keer overgeven, ik ga letterlijk en figuurlijk back to nature (inmiddels is dit over, dus geen paniek hoor). Uiteindelijk komen we tegen 13.00 uur aan in Kwa Mbili. Ze staan ons met 4 man op te wachten en worden ontvangen met een welkomstdrankje en een lekker vochtig doekje. De koffers zijn al weggebracht naar onze tent voordat we er erg in hebben. We zijn nog maar net binnen of er wordt ons verteld dat we alleen onder begeleiding naar onze tent mogen omdat er een luipaard met een prooi op ons kamp ligt. Een ander Nederlands stel is er helemaal vol van, zij hadden hem namelijk zien aankomen vanuit de hide (een uitkijktoren). Wij zijn gelijk hysterisch en hopen dat hij er nog steeds is als we straks onze eerste game drive gaan doen. We hebben er 2 per dag, om 06.00 's morgens en 15.30 's middags. Ik sla de lunch even over, dat lijkt me slim vandaag. Ik probeer tegen 15.30 weer op krachten te zijn. Dit lukt aardig en onze eerste game drive gaat beginnen. We rijden via de achteruitgang de bush in omdat hier het luipaard moet zijn. We vinden dit keer alleen de prooi en proberen het op de terugweg nog een keer. We komen van alles tegen, met als hoogtepunt een hele kudde olifanten bij een waterpoel. Het is een fantastisch schouwspel en er gebeurt overal wat. We kunnen het niet afkijken en zeker niet fotograferen. Op de terugweg rijden we uiteraard weer via de achteruitgang en zien we uiteindelijk een glimp van het luipaard. Maar wat is dit lastig, zeker omdat het inmiddels ook al donker is. Maar onze co-pilot Eddy zit voorop de auto en schijnt met een lamp zodat we nog iets kunnen zien. Een foto is al helemaal niet mogelijk. Ik had haar zelf al helemaal nooit gevonden tussen de bosjes. Waarschijnlijk zal ze hier nog wel een paar dagen blijven en voelt ze zich hier prettig genoeg.

Dag 5

De volgende ochtend game drive moet ik overslaan, Mel krijgt wel alvast een prachtig voorproefje van ons luipaard. Uit de foto's blijkt alleen dat ze eigenlijk akelig dicht naast onze tent ligt. Wat een spanning en sensatie. Verder hebben we een rustige middag en gaan we relaxen op de hide. Je weet maar nooit wat je hier ziet. Mel gaat effe douchen in de buitenlucht. Want ja, we slapen in een tent met een rieten dak erover maar de douche en toilet zijn gewoon buiten de tent. Als je hier niet een met de natuur bent, dan weet ik het niet meer. Ik ga alvast in de hide zitten en na een half uur zie ik zo 2 injala's voorbij lopen richting onze tent. Ik stuur Mel een appje dat ze niet moet schrikken maar er staat iets naast de tent. Omdat we als we de tent uit willen op een toeter moeten drukken, is dit nu misschien niet verstandig. Albert onze gids komt toevallig terug van een bush walk met 2 andere stellen en gaat met zijn geweer in de aanslag to the rescue. Omdat het luipaard natuurlijk nog in de buurt is zou ze deze injala ook zo kunnen aanvallen. Het moet toch niet gekker worden hier. Maar Mel is gered en haar haar is ook weer netjes geföhnd, want wij zijn wel back to nature maar als je haar maar goed zit. We zitten soort van veilig tot aan de lunch in de hide. Er gebeurt alleen niet zo veel meer maar dat maakt niet uit. Het is alleen de spanning al. We zien nog wel iets gebeuren bij het poeltje maar kunnen niet goed zien of het een neushoorn is. Het is ver weg en het is ook heel kort. Maar er gebeurt in ieder geval van alles. Na de lunch (gelukkig weer de eerste maaltijd die ik binnen houdt) maken we ons klaar voor de middag game drive. Het is zonnig en een fantastische rit. Uiteraard rijden we weer langs ons luipaard maar hij ligt dit keer goed verstopt. Na een tijdje komen we een hele groep wilde honden honden tegen met 7 puppy's. Dit schijnt heel bijzonder te zijn. Terwijl wij er in het Kruger nog met gierende banden voorbij zijn gereden. Tenminste toen 1 hond een hele opstopping veroorzaakte. We zijn nu blij met ons filmpje vanuit Kruger en nu dus voor de tweede keer een hele groep mogen zien. Maar deze maakt het bijzonder dat er verderop bij een poel een giraffe staat. De 7 puppy's zijn zo nieuwsgierig dat ze met z'n allen daar naar staan te kijken. Fantastische foto!!! En met als hoogtepunt (dus wat mij betreft is het klaar) een drinkende giraffe. Altijd al willen zien en we zaten er allemaal op te wachten maar hij spreid zo zijn voorpoten en gooit zijn kop naar beneden. Hoe mooi wil je het hebben!!! Bij terugkomst staat ons diner al klaar en eten we met de hele groep (10 personen) samen. Vandaag hebben we braai op het menu, het is echt heerlijk. Het is nog maar 20.30 maar dan is ook iedereen klaar. Wij worden weer begeleid naar onze tent en liggen er vroeg in. Totdat we iets horen ritselen maar zelfs hele bomen horen knakken. Wij zeggen nog dit moet haast een olifant zijn. Maar omdat de buitenflappen van onze tent al dicht zijn kunnen we ook niets zien. We proberen nog door een kier te gluren maar zien niets. OK gewoon maar lekker rustig slapen. Mel heeft de hele nacht een leeuw horen brullen (nee, ik was het niet hoor). Ik was zoals gewoonlijk dood.

Dag 6

Om 05.30 gaat de wekker weer, we schieten in onze safari outfit en hopla daar gaan we weer, thuis ben ik er niet uit te branden maar hier staan we gelijk naast ons bed. We horen gelijk dat er inderdaad vannacht een olifant langs onze tent is gelopen. Nu hebben we mazzel, want nu blijkt dat mama luipaard niet alleen is maar ook haar eenjarig kind laat zich nu zien. Ze lopen een beetje heen en weer en zijn nu fantastisch te zien. Omdat ze nog steeds zo dicht bij onze lodge ligt mag niemand anders hier komen anders is het veel te druk. Verder zien we deze ochtend niks bijzonders. Alhoewel een paar giraffen/ groep olifanten en 5 buffels, noem het maar niks. Maar ja, we wachten toch allemaal nog steeds op dat ene moment van de leeuw en de neushoorn. Er waren vanochtend wel verse sporen van een neushoorn maar helaas niet gevonden. Maar we hebben nog 2 kansen, dus laten we het hopen!!

Tot snel, lieve groetjes Mel en Carmen

1. Carla Modder:
    Lieve meiden
    Daktari herleeft, wat een mooie gebeurtenissen, maar ook spannend met al die wilde dieren. En dan bedenken dat ik een pieper in het stopcontact heb voor een loslopende muis in de tuin. Ook eng hoor!
    Geniet van jullie vakantie
    X
  2. Rene Boer:
    4 september 2017
    Leuk hoor meiden en wat spannend daar.
    Je moet constant op je hoede zijn lijkt mij, voor je het weet staat er een oliefant onder de douche ! Dat is dan schrikken !
    De eerste keer had ik nog niet gereageerd, maar dat kwam omdat ik een zeer pijnlijke operatie echter de rug heb aan mijn artrose duim. Ik ben daar flink beroerd van geweest!
    Maar wat hebben jullie weer een prachtige reis geboekt !
    Wens jullie van ons heel veel moois toe op jullie trip , en hopen jullie weer heelhuids terug te zien !

Groetjes Renso en jolanda
  3. Wilko:
    4 september 2017
    Wauw wat een belevenissen weer. Leuk om te lezen. Komen bij ons weer een hoop herinneringen boven. Plezier, geniet en beterschap.
  4. RC:
    5 september 2017
    Fantastisch! Heerlijk dat jullie zoveel geluk hebben met spotten van wildlife, of is dat 'gewoon' daar?! Veel plezier verder. X
  5. Petrel:
    5 september 2017
    Beterschap Dushi! balen om op zo'n fantastische plek ziek te moeten zijn, alhoewel er dus ook slechtere plekken denkbaar zijn om je beroerd te voelen. De adrenaline helpt je er wellicht ook weer beetje bovenop. En wat hebben jullie een geluk qua wildlife spotten? Het klinkt allemaal echt fantastisch!! Geniet.xx
  6. Mini:
    6 september 2017
    Hallo meiden
    Pa heeft alles gelezen!!!!!!hij vond het leuk .het gaat goed met hem jullie hebben weer mazzel.Nu verder reizen om nog meer moois te zien.groeten ook van pa
  7. Emma:
    11 september 2017
    Liep even wat achter met jullie blog maar super leuk om weer jullie avonturen te volgen! En Eddy is nog bij Kwa Mbili?!? Cool! Leuke vent, en echt heeel goed in dieren spotten en vinden! Maar inmiddels zijn jullie natuurlijk al een stuk verder, dus ga ik ook weer snel verder lezen!!
    Ps blij dat je niet te lang beroerd bent geweest Carmen! Dat is zo rot als je op reis bent en dan helemaal op zo een bestemming waar je echt niet een dag vertraging kan of wil pakken..