dag 15 - 18

17 september 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 15

Vandaag 14 sept, de verjaardag van Mel. Ik ben al wakker maar doe net alsof. Ik hoor Mel uit haar bed springen en onder de douche stappen. Ik ga er ook snel uit want ik heb nog wat voorbereiding nodig. Ik begin met ballonnen opblazen maar dat schiet niet echt op en dus moet ik die andere 32 laten schieten. Dan moet ik nog naar de auto rennen in mijn pyjama want daar ligt het kadootje van haar ouders verstopt in mijn cameratas. Gisteren was het niet gelukt om dit met een smoes eruit te halen. Ze zullen wel gedacht hebben wie loopt daar door het hotel te rennen in haar pyjama met gymschoenen. Ik leg alles op het bed en ga Mel op staan wachten met een toeter en mijn camera in de hand. De deur gaat open en ik zing haar toe. Ok genoeg voor nu (de rest volgt later vandaag). We moeten op tijd klaar zijn voor onze walvissentocht. We worden bij het hotel opgehaald om 08.30, dus we ontbijten en staan op tijd klaar. Mel zit al aan de reispillen, het weer is goed en de zee is kalm. Laten we hopen dat we vandaag weer mazzel hebben. Na een korte uitleg, trekken we ons zwemvest aan en vertrekken we iets later dan gepland vanwege een groep Italianen die te laat zijn. Als we net willen gaan vertrekken zonder hen, komt de bus aanrijden. Wij zijn boven gaan zitten. We varen richting Walkers bay omdat ze daar blijkbaar vaak zitten. De baai bij Hermanus mogen we niet invaren omdat we ze dan verstoren. Na 20 min komen we aan bij de plek en zien we verderop al een andere boot dobberen. Onze gids vertelt dat er verderop inderdaad walvissen zijn gesignaleerd en dus varen we die kant op. Iedereen gaat staan en ja hoor BINGO! De boot moet op minimaal 50 meter afstand blijven. Alleen als de walvis zelf dichterbij komt is dat geen probleem. We dobberen een beetje om de walvis heen, het blijken er 3 te zijn. Ze maken een geluid alsof er een gootsteenputje leegloopt en halen adem door hun dubbele luchtgat. Hieraan herken je de Southern Right walvis omdat hij 2 luchtgaten heeft en dus het water in V-vorm omhoog spuit. Fantastisch om mee te maken, we varen ook nog naar een andere walvis die iets dichter voor de kust ligt. Uiteraard wacht iedereen op het moment dat hij echt uit het water komt of met z'n staart op het water klapt. Helaas mag dit niet zo zijn. Maar dit was al fantastisch om mee te mogen maken. Na een tijdje dobberen varen we weer terug naar de haven van Hermanus en worden wij weer afgezet bij ons hotel. Mel maakt nog even gebruik van de WiFi om haar felicitaties te zien. Onze koffer gaat de auto weer in en vandaag is onze bestemming Stellenbosch. We hebben besloten om via Betties Bay te rijden omdat hier pinguïns zitten, dus ja als we dan toch bezig zijn, dan pakken we dit ook nog maar even mee. Het is vandaag toch een kort ritje en dus hebben we alle tijd. Na 40 min komen we aan bij Betties Bay. We volgen de pinguïn bordjes en komen dan uiteindelijk aan bij een hek. Er staat een bordje dat het vandaag gesloten is vanwege een opstand/ demonstratie in Kleinmond. We balen als een stekker maar er zit niets anders op dan maar gewoon onze route verder te volgen. Fantastische route trouwens omdat we langs de kust rijden met fantastische baaitjes. We zien zelfs nog een walvis in de verte en dus is er een hele opstopping bij een stopplaats langs de kant van de weg. Helaas te ver weg en ook deze walvis haalt geen geweldige capriolen uit. We besluiten verder te rijden en dan staat er ineens midden op de weg een hele groep bavianen. We rijden er langzaam langs en stoppen op de eerstvolgende plek langs de weg. De hele groep loopt langzaam langs onze auto en proberen een vuilnisbak te openen maar deze is baviaan proof. We rijden weer verder en rijden uiteindelijk Stellenbosch binnen, we besluiten hier lekker te lunchen. We komen uiteindelijk eind van de middag aan in ons hotel. Na onze kamer bekeken te hebben, gaan we lekker buiten op het terras maar eens proosten met een flesje wijn! We proberen de WiFi maar deze is dramatisch slecht. Hij werkt eigenlijk alleen binnen vlak bij de receptie, buiten worden we er iedere keer uitgegooid. Het hotel ziet er heel mooi uit en zijn eigenlijk een paar omgebouwde huizen naast elkaar tot kamers. We lopen daarna nog even het dorp in om een hapje te eten. Zoals we gewend zijn kost dit ook weer 3 knikkers en een drol. We plannen onze dagen voor Kaapstad en zien dat het vanaf zondag mooier weer word en dus kopen we online alvast onze kaarten voor Robben eiland. We besluiten om morgen onze route naar Kaapstad iets anders te doen. Omdat we er anders binnen 40 min zijn over de snelweg. We gaan via een omweg langs Boulders beach en de chapman peak route, waarvan we gehoord hebben dat dit geweldig moet zijn. En uiteraard Boulders Beach vanwege de pinguïn kolonie die hier moeten zitten. We gaan weer op tijd slapen en voordat Mel de kamer in komt heb ik nog even 13 ballonnen opgeblazen met happy birthday, die klaarliggen op het bed.

Dag 16

We vertrekken niet al te vroeg want we hebben alle tijd. Dus na een rustig ontbijt, waarbij het personeel Mel nog even toezingt en met 2 glazen champagne (bleek later appelcider te zijn) en een chocolade brownie met een kaarsje erin aankomt. We checken uit en vervolgen onze weg richting Boulders beach. Na een korte rit komen we aan bij het strand waar we uiteraard niet de enige zijn. Het weer is vandaag slecht, erg bewolkt en harde wind. Maar we moeten uiteraard de pinguïns bekijken, omdat we deze kans gisteren ook gemist hebben. Het is fantastisch, er zitten er wel honderden. We lopen allemaal over een houten vlonder en dus laten we de beestjes lekker met rust. Anders zouden die honderden chinezen tussen de pinguïns gaan zitten voor een foto. Het is nu al vaak dringen. Maar aan het einde van de vlonder kijken we over het strand waar werkelijk honderden pinguïns liggen. Fantastisch gezicht en ondanks de kou, maken we een paar filmpjes en schieten een "paar" foto's (mam deze zijn voor jou). We lopen nog even langs de souvenirshops maar het is eigenlijk over een beetje hetzelfde. Als je wil kan je je hele huis inrichten met houtsnijwerk, van maskers tot pollepels maar voornamelijk alle beesten. We besluiten door te rijden en de chapman's peak route te gaan rijden. Voordat we dit doen pinnen we toch nog maar even en lunchen we in een winkelcentrum in Noordhoek. Inmiddels is het ook gaan regenen en dus is deze route niet echt zo mooi als we gehoopt hadden. Uiteindelijk rijden we Kaapstad binnen en zien we in een keer aan onze rechterhand een berg. Zou dit de Tafelberg zijn? Hij ligt half in de wolken en dus zien we het niet goed maar het moet haast wel. Ik had niet verwacht dat Kaapstad eigenlijk tegen deze berg is aangebouwd en dus zo dichtbij is. We rijden vlekkeloos naar het hotel en omdat het een doodlopende straat is, vragen we waar we onze auto moeten laten. Dit is uiteraard geen probleem, laad alles maar uit en wij parkeren de auto voor je. Ok, zo gedaan en we worden ontvangen met een korte uitleg en of er een restaurant geregeld moet worden voor ons. Dat is misschien wel makkelijk en ook nodig voor de populaire restaurants. Hij gaat voor ons bellen en brengt ons naar ons appartement, we lopen door een steegje en denken waar komen we nu terecht. Maar we blijken op de eerste verdieping te zitten met een mega woonkamer en keuken en aparte slaapkamer en badkamer. Prima, hier kunnen we het wel 3 nachten uithouden. We relaxen even en willen dan een rondje lopen, we vragen voordat we vertrekken of het gelukt is met het reserveren van een restaurant. Maar hij moet nog bellen en dus wachten we even. We zien dat we wel in een straat zitten met genoeg restaurants op loopafstand en we hebben een wijnhandel aan de overkomt en dus besluiten we om alvast maar een flesje in te slaan en in onze koelkast te zetten. Op aanraden nemen we een sauvignon blanc van ZAR 100 (ongeveer eur 7), met de naam 2 dogs, a peacock and a horse. Lekker makkelijk onthouden. Uiteindelijk is er een reservering geboekt voor ons bij the black sheep. We kijken online nog even wat voor een restaurant dit is maar daar komen we niet echt achter, en de menukaart is voor ons onduidelijk. Hij staat wel als zeer goed aangeschreven en dus gaan we maar gewoon kijken. Er was alleen nog plaats om 6 uur en dus lopen we richting restaurant, het is maar 4 min lopen maar het is hier behoorlijk steil en dus doen we er 8 min over. We zijn te vroeg maar drinken dan maar eerst een flesje wijn. De menukaart hangt aan de wand maar hebben toch wat hulp nodig bij bepaalde gerechten. Mel kiest de tonijn, die vanmorgen vers is gevangen en ik kies de beef rendang. Het smaakt fantastisch en hoewel we de eerste waren, loopt het restaurant nu langzaam vol. Blijkbaar dus inderdaad een goed restaurant. We moesten wel voor 8 uur weer weg zijn maar dat is voor ons toch al bedtijd, dus geen probleem.

Dag 17

Het heeft de hele nacht gestormd en voornamelijk hard gewaaid. Ook deze morgen waait het nog behoorlijk maar gelukkig zien we nu wel een strak blauwe lucht. Maar op een vreemde manier hangt er de hele dag nog steeds 1 wolk boven de Tafelberg en dus nog steeds niet goed zichtbaar. We besluiten vandaag lekker te lopen, tsja, na 3 weken alleen maar in de auto zitten en eten moeten we toch echt iets aan beweging doen. We besluiten de Kloof straat uit te lopen want dat schijnt leuk winkelen te zijn. Nou, wij hebben ze niet gezien die winkels. We zien een hoop zwervers die ons allemaal iets willen verkopen en ergens een markt met uiteraard weer allemaal dezelfde "troep". We hebben eind van de middag onze helikopter vlucht en dus besluiten we die kant op te lopen omdat daar ook een shopping mal schijnt te zijn. Twee uur later komen we bij het Waterfront aan, was toch iets verder dan we dachten en we blijken achteraf ook een klein stukje om gelopen te zijn. Maar ach, dat mag de pret niet drukken. We komen aan bij een shopping mal die in verschillende hallen is opgezet. We beginnen maar met een lekkere cappuccino in hal 1. Dit blijkt een soort van kunst galerij te zijn maar ziet er echt mooi uit. Het enige nadeel is dat dit niet echt in onze prijsrange ligt. De hal daarna is de Louis Vuitton hal, ook niet echt ons budget maar is altijd wel leuk om door te struinen. We gaan ergens in een zonnetje, uit de wind iets lunchen en kijken uit op een Afrikaanse band. Geweldige muziek van 5 jongens die een beetje pingelen op een xylofoon. We besluiten een cd van ze te kopen, uiteraard weer voor 3 knikkers en een drol. We lopen weer een andere souvenirswinkel in en ben op zoek naar een leuk kadootje voor mijn nichtjes maar dat blijkt nog lastig en belangrijker, het moet ook nog in de koffer passen. Ik vind wel een paar leuke leren armbandjes en een ketting met een olifant. We lopen langzaam richting het heli platform waar onze helikopter vlucht vertrekt om 16.00 uur. We zijn maar met z'n vieren en worden ontvangen met champagne. Als we compleet zijn gaan we vertrekken. Het is maar een korte vlucht van 12 min en vanwege de harde wind een iets andere route dan normaal. Wat blijft dit toch geweldig. We hebben nu pas een goed zicht over de stad, robben eiland en de Tafelberg die nog steeds in de wolken ligt. Hoe is het mogelijk, voor de rest strak blauw, alleen 1 dikke wolk rond de berg. Het maakt het ook wel weer bijzonder. Het is sneller voorbij dan we gehoopt hadden, tenminste dat vind ik dan, Mel zit al weer onder de pillen maar zit wel voorin. We dachten dat het wel een hobbelige rit zou worden vanwege de wind maar dit valt enorm mee. De piloot verteld ons dat er gisteren een ferry is gekapseisd onderweg terug naar Kaapstad vanaf robben eiland, we dachten dat hij een geintje maakte maar we zien later online op de telegraaf inderdaad het bericht staan. Jeetje wat is deze reis een aaneenschakeling van bijzondere momenten. Na terugkomst besluiten we een taxi te nemen naar het hotel, we gaan echt niet nog eens 2 uur teruglopen. We nemen nog een wijntje voordat we naar ons restaurant voor vanavond lopen, Paradiso. Smaakt prima die peacock, horse and dog of iets dergelijks en dus besluiten we voor morgen maar alvast nog een flesje te halen, want op zondag is hier veel gesloten. Ook dit restaurant is zeker weer een aanrader alleen is onze serveerster niet een van de slimste en die achtergrond muziek, volgens mij is de CD blijven hangen en veel te hard. Maar misschien zijn we die drukte en dat geroezemoes niet meer gewend. We liggen er weer vroeg in.

Dag 18

Deze dag is onze trip naar Robben eiland, we moeten de boot van 11.00 uur halen en we worden met de shuttle van het hotel gebracht. We brengen eerst een ander stel naar de Tafelberg, deze is vandaag voor het eerst open want het is inderdaad bijna windstil en heerlijk weer. We hadden online al gezien dat de wachttijd voor de Tafelberg ruim 1.5 uur is. Maar wij kijken of we het vanmiddag nog kunnen doen en anders morgen. We worden afgezet bij onze ferry en kunnen gelijk doorlopen omdat we online al kaarten hadden gekocht. De ferry vertrekt ruim op tijd en zou een ritje zijn van 20 min, dit blijkt alleen bijna 50 min te zijn. Maar we hebben een fantastisch uitzicht op de Tafelberg en ja vandaag is hij uit de wolken. Ik maak foto's vanaf het achterdek en zie ik het nou goed? Jazeker, in de verte springt er een walvis uit het water. Hoe is het mogelijk, ik roep Mel snel en hij springt nog een paar keer. Alleen voordat je hem met je camera hebt gevonden is hij al weer verdwenen. We komen aan op Robben eiland waarbij we met bussen over het eiland worden geleid. De gids vertelt interessant over het ontstaan van het eiland en uiteraard de gevangenis. Na een korte stop worden we uiteindelijk afgezet bij de gevangenis waarbij we een rondleiding krijgen van een oud gevangene. We zien de cel van Nelson Mandela en het is ongelofelijk dat hij hier 18 jaar heeft gezeten. Na de rondleiding worden we vrijgelaten en nemen we de ferry weer terug naar Kaapstad. Het is uiteindelijk 15.00 uur dat we weer terug zijn en dus tekort dag om nog naar de Tafelberg te gaan en dus besluiten we om dit morgen te doen en nu maar lekker op een terrasje te gaan lunchen. Daarna hebben we een taxi terug genomen en genieten weer van een flesje wijn (bij terugkomst kunnen we ons aanmelden bij de AA) en gaan zo meer eens een hapje eten. Er zit een hele goede Thai bij ons om de hoek maar die is vandaag gesloten, dus we gaan maar eens kijken waar we terecht gaan komen.

Morgen dan echt onze allerlaatste dag van deze fantastische reis, met hopelijk nog een Tafelberg waar we op gaan komen.

P.S. Bij terugkomst in ons hotel denken ze dat het -10 is buiten want er ligt gewoon een warme kruik in bed. Leuk die turn down service maar een kruik, gadver.....

Bedankt voor al jullie lieve reacties en trouwe volgers van onze blog.

Groetjes Mel en Carmen en tot dinsdag !!!

1. Mirella:
    17 september 2017
    Wow! Wat een verhaal! Zoveel meegemaakt en gezien, heel gaaf! Ik heb het verhaal weer met een dikke glimlach gelezen, superleuke schrijfstijl! Geniet van de laatste dagen!x
  2. Norbert:
    18 september 2017
    Nou, ik geloof dat jullie een mooie reis gemaakt hebben. Was leuk allemaal te lezen en succes met de vlucht maar huis en daar weer in het gewone ritme te konen (zonder elke avond laveloos naar bed te gaan B.v. 😀)
  3. Mini:
    18 september 2017
    Weer een heerlijk verhaal.Erg blij altijd maar het zit er (gelukkig)bijna op Jullie zullen thuis nog heerlijk nagenieten.Een hele goede terugreis en tot dinsdag.
  4. Petrel:
    18 september 2017
    Ik ga jullie mooie verhalen missen!!! En jullie de belevenissen, Zuid-Afrika en niet te vergeten de wijn.. thnks ladies
  5. Rene Boer:
    18 september 2017
    Mooi verhaal , en weer maken jullie prachtige momenten mee !
    Heel indrukwekkend hoor , bedankt dat ik mee mocht genieten en een goede terugreis !
    X renso
  6. Lidia:
    18 september 2017
    Jeetje wat een verhaal weer maar heerlijk om te lezen wat jullie allemaal mee maken en vooral...hebben mogen zien en beleven!
    Een hele fijne reis terug en ik denk dat jullie snel weer gaan kijken naar jullie reis voor volgend jaar of niet?
  7. Truus Boer:
    18 september 2017
    Net weer een prachtig verslag gelezen Met mooie foto,s en de nodige wijntjes. Jullie hebben genoten. Ik wens jullie een goede reis terug en Mel hoop je gauw weer gezien. Liefs Oma