Jasper

12 februari 2020 - Jasper, Canada

Zondag 09 februari

Vandaag worden we om 08.00 uur opgehaald voor een sleetocht met de Huskies. We hebben daarom besloten om maar gewoon in het hotel te ontbijten. Stipt om 08.00 uur worden we opgehaald, het is ongeveer 2 uur rijden en het is vandaag helemaal dicht getrokken en het sneeuwt de hele weg. We stoppen nog ergens voor een plaspauze en dan komen we aan in the middle of no where. De honden staan al klaar, we zijn met 4 teams en Mel en ik zitten in de laatste slee. Mel begint en staat achterop de slee samen met de begeleiding, wij zijn dus met z’n drieën. Ik begin in de slee en lig helemaal ingepakt. Met de term “hike” gaan de honden rennen en wat een power zit erachter. Er zitten ongeveer 8 honden per slee voor. Op het moment dat ze stilstaan beginnen ze te blaffen en kijken ze achterom, wij willen rennen! Ook als we een heuvel op moeten kijken ze achterom van help ons eens even mee, dit is te zwaar voor ons. Wat een geweldige rit, het is niet alleen de honden waar je naar kijkt maar de omgeving is ook echt adembenemend. Maar de honden happen sneeuw onderweg en poepen en plassen tijdens het rennen, je moet dan eigenlijk stoppen maar vanwege de geur wil je zo snel mogelijk verder rijden. Na een paar kilometer ruilen we om en kan Mel even uitrusten en mag ik aan het werk. Wat een geweldige rit en wat is het hier prachtig, het sneeuwt nog steeds en er ligt inmiddels een behoorlijk pak sneeuw en dus is het zwaar. Dit merk je als je mee moet peddelen en je met je voet ongeveer een halve meter wegzakt in de poedersneeuw. Na een paar uur komen we aan bij een plek waar we gaan lunchen er staat een grote metalen barbecue en zij maakt binnen een paar tellen een fantastisch vuur en braad en paar worstjes en broodjes. Ik heb inmiddels vrienden gemaakt met de Huskies, wat een geweldige honden zijn dit. Ze vertelt dat ze vroeger nooit honden mocht hebben en nu heeft ze er 95 en doet ze deze tochten 2 x per dag. ‘S middags is er dus nog een korte route van een uur. Na de lunch rijden we weer terug naar het beginpunt en moeten we helaas afscheid nemen, wat een geweldige tour en dag was dit. Ik maak nog een paar foto’s en dan is het toch echt tijd om weer terug te rijden. Het sneeuwt nog steeds maar hier rijden ze gewoon alsof er niets aan de hand is. Bij ons in Nederland was het allang code oranje geweest. Maar hier rijden ze niet alleen op winterbanden maar zelfs op banden met ijzeren pinnen een soort spikes. We komen tegen 15.00 uur weer aan bij ons hotel. We besluiten zelf nog een rondje te rijden richting Maligne lake want we zijn toch eigenlijk wel heel benieuwd of we die moose kunnen spotten en als dan zou hij hier moeten zitten. Het is lastig maar sowieso een fantastische omgeving dus zeker geen straf om hier te rijden. We rijden helemaal tot aan Maligne Lake en komen bijna niemand tegen. Wat is het hier ongelooflijk mooi. Het Lake is helemaal bevroren en alles met een dikke laag sneeuw bedekt. Wat een verschil met de zomer wanneer het hier wemelt van de toeristen. We rijden langzaam het hele stuk weer terug maar wederom geen geluk. Maus dacht wel iets gezien te hebben dus wij in de achteruit maar helaas niets meer. Dan nog maar een selfie en verder terug naar het dorp. We besluiten om vanavond lekker makkelijk pizza te eten om de hoek. Het valt een beetje tegen maar dat mag de pret niet drukken. Na het eten storten we allemaal in en dus lopen we lekker terug naar het hotel en kijken we wat morgen gaat brengen. Slaap lekker!

1. Maurice:
    12 februari 2020
    Ik zag echt wel een mooie hoor😃.
    Kan er ook niets aan doen dat het achteruit rijden 5 minuten duurt.
    Maar alles was wel weer een mooi en bijzonder avontuur.
    Ben benieuwd wat het morgen weer brengt.
  2. RC:
    12 februari 2020
    Klinkt geweldig Carmen, ik ben benieuwd naar de foto’s. Doet de lens het goed?
  3. Lidia:
    12 februari 2020
    Top verhaal weer en het lijkt me super gaaf een keer een ritje met de huskies te maken in de sneeuw geweldig! Geniet volop van jullie vakantie 👍🏻
  4. Carla Modder:
    12 februari 2020
    Wat weer een super dag, geweldige ervaring met de husky,s
    De vakantie is kort maar zeker de moeite waard!! Wederom een mooie dag
  5. Petrel:
    26 februari 2020
    Late reactie, jullie zijn inmiddels al lang weer thuis maar wat een ervaring weer. En nu dus een husky in huis?!