Zuid Afrika - dag 1-3

1 september 2017 - Hazyview, Zuid-Afrika

Daar zijn we dan met onze eerste blog! We weten dat iedereen met spanning zit te wachten dus vandaag dan ook onze eerste blog.

Na weken/maanden van aftellen en voorbereiden beginnen we dan eindelijk op 30aug aan deze fantastische reis. We ontmoeten elkaar op Schiphol om 07.30 voor onze vlucht van 10.30 naar Johannesburg en dit is niet alleen onze vertrektijd maar ook onze vluchtduur. Maar ach, met een stuk of 5 films komen we die tijd prima door. Zeker met de film Brimstone (op aanraden van Mel) die 2.5 uur duurt en te gruwelijk voor woorden. Als je niet misselijk wordt van de turbulentie dan wel van deze film, maar fantastisch.

Aankomst in Johannesburg verloopt heel soepel, gelijk al vrienden met de douane maar wel onze tas in de houdgreep. Met een vlekkeloze zoektocht naar onze shuttle arriveren we even na 22.30 in ons hotel. Daar ligt onze routebeschrijving voor de komende 3 weken ook al klaar en dus is het lekker slapen om morgen aan onze reis te gaan beginnen.

Dag 2.

Een beetje nerveus beginnen we aan onze reis. Dus in ieder geval op tijd op want we willen om 09.00 uur onze auto halen omdat we weten dat we vandaag gelijk 398 km moeten rijden naar Hazyview. Maar alsof we dit al jaren doen, halen we onze auto op en knallen we onze koffers in de kofferbak. En ja het past gewoon, dus ook Mel kan weer gewoon rustig slapen. Ik begin deze etappe en ja dat is even wennen links rijden. Maar we komen zonder problemen de stad uit. Gelukkig is het invoeren van N33'16:&#16 (graden noord/oost/geen idee) totaal niet handig voor ons. En dus doen we het lekker op de ouderwetse manier met de kaart in de hand. En BAM... we rijden gewoon in een streep naar hazyview. Achteraf bleek ook dat onze gps op graden stond maar dit had seconden moeten zijn. We hebben nog steeds geen idee maar we doen het wel op gevoel, waar zijn de ouderwetse adressen gebleven?? Na een uurtje of 3 gaan we maar eens lunchen. Ik moet zeggen eerste indruk is schoon en aardige mensen. En dus lunchen we in een ietwat ouderwetse maar zeer gezellig en lekkere lunchroom. En de ober, zo vriendelijk die na onze tip van ZAR 50 nog aardiger is en onze tip gelijk met een grote smile in zijn achterzak stopt. Misschien iets teveel die EUR 3.50 fooi?? Om 15.30 aankomst in de Gecko lodge en dus ruim op tijd voor het donker (ja moeders, we gaan NIET in het donker rijden!). Hele kleinschalige lodge met maar 22 kamers. Maar weer hele vriendelijke ontvangst maar er wordt ons gelijk verteld dat als we morgen het Kruger park in willen we vroeg moeten zijn. En vroeg is hier 5.15 vertrekken omdat het park om 06.00 uur open gaat en het best druk kan zijn. Om het risico niet te lopen dat we er niet in mogen is het dus 04.30 opstaan. Gelukkig zijn we allebei ochtendmensen en is dit dus geen probleem?!?! Maar laten we eerst deze eerste dag afsluiten met een flesje wijn. De ober zegt ik heb geen flesje, maar als hij de 2 glazen uit de fles in wil schenken is het toch mogelijk om de hele fles te krijgen.

Dag 3

We zijn niet de enige en dus staat ons ontbijt al ingepakt en klaar om mee te nemen. We nemen een kop koffie en we gaan onderweg. Ook hier, gewoon zonder GPS, rijden we gelijk naar de ingang van het Kruger park. En we staan op de 2de plaats dus dat moet goed komen. En ja hoor om exact 06.00 uur gaan de poorten open en rijden we naar de ingang. Na registratie mogen we verder rijden. Allebei vol van adrenaline, is het vanaf nu turen en vooral goed opletten. Gelukkig rijden er aardig wat jeep safari's die ook met ons meekijken en dus is het ook spannend als er 1 of 2 auto's stoppen langs de kant van de weg. En ja hoor na niet al te lange tijd is het als eerste de giraffe die we zien. We zijn allebei hysterisch en na een tijdje rijden we weer langzaam verder. En nog geen kwartier later is het een neushoorn op links. Maar deze is helaas wel redelijk ver weg. Ok, we zijn los en dus zijn we nu helemaal gespitst. Ooh ja, we moeten nog ontbijten, dus maar even snel een broodje uit onze ontbijtbox en een pakje drinken maar vooral blijven kijken. Ooh ze staan weer stil een eindje verderop dus snel kijken wat er te zien valt. Ooh een impala en kudu... Op naar de volgende dan maar. Het volgt allemaal eigenlijk in een rap tempo, alhoewel het nog maar 07.30 is maar we het gevoel hebben er al een halve dag op te hebben. Next is de neushoorn maar te ver weg voor een goede foto. En dan zegt Mel keihard stop...ik zie een giraffe (ja tuurlijk). Na een stukje in z'n achteruit, ja hoor, steekt er alleen een kop boven een struik uit. En na een tijdje besluit hij (of zij) maar gewoon de straat over te steken vlak voor onze auto langs. We zijn er allebei stil van (en dat gebeurt niet zo vaak). Op naar de volgende..wat zeg je olifant. Alles gebeurt vandaag aan de linkerkant en gelukkig heeft Mel haar speurneus op vandaag. En ja de bestuurder zit rechts dus dit is geen typefout. Wel ver weg maar ze zijn gespot...even tijd voor een korte plaspauze want we willen niks missen, ook al is het nog maar 09.00 uur. We besluiten om door te rijden via Skukuza naar Lower Sabie. Dit blijkt een fantastische keuze want onderweg zien we nog meer olifanten maar nu gewoon overstekend voor de auto langs, nijlpaarden in een meertje, buffels die oversteken, Pumba, Zebra's, zelfs een leeuw maar helaas ver weg en een krokodil langs de oever. We kunnen ons geluk niet op. In dit tempo hebben we de big five vandaag al gezien en kunnen we naar huis. We besluiten om langzaam weer terug te rijden en komen alles nog een keer tegen in tegenovergestelde richting. Het is en blijft super bijzonder. Als dit nog maar het begin is dan zijn we nu al benieuwd naar morgen. Dan rijden we via Blyde River Canyon naar Kwa Mbili... tot snel, groetjes Melanie en Carmen

1. Petrel:
    1 september 2017
    Leuk geschreven meiden ik ben weer helemaal terug in ZAF. Lekker genieten en af en toe blijven schrijven hoor. Echt leuk om jullie avontuur zo bij te houden! X
  2. Norbert:
    1 september 2017
    Gaaf hoor! Mooie foto's heb ik ook al voorbi zien komen op andere media! Geniet ervan en succes met spotten van alles. N&R
  3. Mini:
    1 september 2017
    Heerlijk weer een blog.Wat zijn jullie al weer druk geweest,maar daar gaan jullie voor.Nog vele fijne dagen
  4. Carla Modder:
    Hoi meiden
    Gezellig weer zo, n reisverslag . Wat al een Indeukwekkende dag hebben jullie erop zitten
    Op naar het volgende
    Welterusten x
  5. Truus Boer:
    1 september 2017
    Wat geweldig allemaal jullie genieten nu al en je bent nog maar net begonnen liefs oma
  6. Lidia:
    1 september 2017
    Ohhh heerlijk om jullie verhalen te lezen. Vooral blijven schrijven en foto's showen
  7. Mirella:
    1 september 2017
    Wat gaaf meiden! Mooie foto's ook en leuk verhaal.
    Ik kijk uit naar deel 2!
  8. Emma:
    2 september 2017
    Het is alsof ik bij jullie in de auto zit en zelf mee ben op safari! Wat een adreline kick geeft het hè al die bijzondere dieren spotten! Veel plezier nog
  9. Wilko:
    2 september 2017
    Wat gaaf! en wat leuk geschreven! We beleven het op deze manier weer opnieuw. Moet ik nu voor de foto's ook maar op Facebook?! Handig he, die kaart.
  10. Hanni:
    2 september 2017
    Veel plezier! Ik heb ook plezier om jullie avontuur te lezen.. leuk geschreven!
    Groetjes, hannj
  11. Anouk:
    4 september 2017
    Wat gaaf zeg, leuk die verhalen ! Ben benieuwd naar het vervolg !