De laatste dagen

10 september 2016 - Banff, Canada

Vandaag vertrekken we richting Lake Louise met nog een paar mooie stops onderweg en rijden we op een van de mooiste snelwegen van de wereld, de Icefields Parkway. We zijn nog maar net vertrokken en dan zien we dat de eerst volgende benzinepomp over 183 km is. OK dan nog maar even rechtsomkeert om in Jasper nog even vol te gooien. We willen dan echt vertrekken maar dan blijkt dat een spoorwegovergang hier gewoon betekent dat je een kwartier moet wachten. OK, uiteindelijk dus echt onderweg rond 10.30. De eerste stop is bij de Athabasca watervallen. Het is hier enorm druk maar wij worstelen ons tussen de chinezen door voor de mooiste foto's. En mooi is het wederom. Met na een kleine afdaling ook nog een prachtig blauw meer. We rijden weer verder en onderweg hebben we nog een paar keer een korte foto stop. Uiteindelijk zijn we rond 13.00 uur bij het Icefield centre voor onze gletsjer excursie, we kunnen om 14.00 uur met de volgende excursie mee en dus hebben we nog snel even tijd voor een korte stop in de souvenirshop en een snelle lunch. Uiteindelijk worden we met een touringbus naar de overkant gebracht waar onze ice explorer al op ons staat te wachten. Met een korte spannende rit rijden we naar het midden van de gletsjer en kunnen we 15 min uitstappen en staan we dus op Eiffeltoren dik ijs. We hebben zoals gewoonlijk weer mazzel want de zon breekt door terwijl het de hele tijd mistig en dicht zat. Het is maar een korte stop want we hebben maar een kwartier voor een paar snelle foto's en dan moeten we al weer terug. Maar wat weer een superervaring! Daarna rijden we nog naar de Skywalk, waarbij je over een glazen brug loopt die over de vallei hangt. Leuk om gedaan te hebben maar was minder bijzonder na onze ice explorer ervaring, of misschien raken we verwend. We worden weer teruggebracht naar het beginpunt en daar stappen we weer in onze camper voor de laatste 1.5 uur rijden naar Lake Louise. Onderweg zien we nog een aantal fantastische uitkijkpunten die nog een stop waard zijn. Wat een prachtige route en iedere keer denk je kan het nog mooier en ja hoor, achter de volgende bocht is het nog mooier. Uiteindelijk bereiken we Lake Louise en doen nog even een paar boodschappen. Vanavond geen zin om uitgebreide te koken en dus word het een tapas avond, met toastje Franse kaas en salami en serranoham. We sluiten alles aan, tenminste alles, we hebben hier alleen stroom. Dus dumpen we nog wel even ons douchewater en vullen ons water nog even bij zodat we natuurlijk morgenochtend wel gewoon kunnen douchen. We maken nog even een kampvuurtje en eten onze toastjes en dan zit deze dag er ook weer op. De volgende ochtend vertrekken we hier al weer en dumpen we dus nog even ons afvalwater en vullen nog wat water bij. We dachten een goed idee te hebben door onze afvalslang eens even door te spuiten maar hierna kon Mel een droge broek aantrekken. Maar gelukkig heb je alles bij de hand en dus gaan we vandaag richting Banff, maar een korte trip van ongeveer 2 uur. Maar eerst moeten we natuurlijk nog langs Lake Louise. Het mooiste meer van Canada. Het is vandaag natuurlijk wel weer licht bewolkt en dat is eigenlijk geen goed weer voor een mooie foto. Maar we hebben gelukkig tijd genoeg en dus is het wachten tot de zon af en toe een beetje doorkomt. We zijn er al om 10.00 uur en dat is maar goed ook want nu is er nog gewoon parkeerplaats beschikbaar. We lopen langs het meer en schieten maar een paar foto's (lees 130 of zo). We komen een Nederlander tegen die al heel lang in Ontario woont en hij wil wel een paar foto's van ons maken, dan staan we zelf ook eens ergens op. Er komt nog een chipmunk voorbij dus die schieten we ook nog even op de foto, met het meer op de achtergrond en er varen een aantal kayaks. Na een uur gaat het er toch echt niet beter op worden en dus vertrekken we naar Banff. We nemen de sightseeing route en maken onderweg nog een paar stops, gewoon om te genieten van deze prachtige omgeving. Zolang er bossen zijn en besneeuwde bergtoppen kan mijn dag niet meer stuk. We komen al om 13.00 uur in Banff aan en we besluiten om onze camper te parkeren op onze campground en dan met de shuttle bus naar de stad te gaan, want dat grote ding hier parkeren is gewoon onmogelijk. Na alles weer aangesloten te hebben, pakken we de shuttle bus naar het dorp en stappen daar over op een andere shuttle bus naar de Gondola. De heenweg is gratis en alleen voor terug moeten we 2 dollar betalen. We stappen over op de bus richting de Gondola en hebben natuurlijk weer mazzel, we kunnen na 4 min wachten al met een Gondel mee. We gaan naar het topje van de Sulphur berg, waar we nog een "korte" route kunnen lopen, maar laat dat kort maar weer zitten. Maar de zon schijnt en het is droog en we hebben een fantastisch uitzicht over Banff. Het valt gelukkig mee met de drukte en dus hoeven we niet een uur te wachten om weer met de gondel naar beneden te kunnen. We hebben besloten dat we vanavond wel uit eten mogen en dus belanden we in de Grizzly House waar we lekker Canadees gaan kaas fonduen. We nemen de shuttle bus weer terug naar onze campground en houden het weer voor gezien vanavond en dus liggen we er vroeg in en ook met de wetenschap dat we morgen een relaxed dagje hebben. Het enige wat er nog geboekt staat is nog een wildlife excursie waarbij we rond 17.15 bij onze campground worden opgehaald. We slapen dus lekker uit en nemen de volgende ochtend de bus en zijn om 11.00 uur in de stad, want zo groot is het nu ook weer niet en een typisch skidorp maar wel heel gezellig. We duiken gelijk de eerste de beste souvenirshop in. Maar er zijn er wel 100 dus we kunnen nog even. We doen even een lunch bij de grote M want die hebben we nog niet gezien hier en we winkelen nog even verder. In een van de winkels koop ik weer een hysterisch mooi vest (lees mel vindt hem foei lelijk) en een suède jas!! Kan ik eindelijk mijn oude vest van 15 jaar geleden wat ik in Toronto ooit heb gekocht vervangen (jij weet wel welke ik bedoel ma). Tsja en dan moeten we toch echt terug om alvast onze koffer in te pakken want dit is onze laatste nacht en daar hebben we geen zin meer in als we vanavond terugkomen van onze excursie. We hoeven nu nog niet te passen en meten want we zitten toch nog 1 nacht in Calgary maar dan word het nog wel een uitdaging. We lopen richting de receptie en zijn ruim op tijd voor onze pick-up van 17.15. Maar na een half uur wachten zien we nog steeds niemand verschijnen, we vragen de receptie en zij bellen voor ons. Blijkbaar zijn ze inderdaad vertraagd maar zullen ze zo komen. We wachten dus nog even geduldig af. Dat is Mel haar sterkste punt dus dat is gezellig. Uiteindelijk komt de bus voor onze wildlife excursie en zijn we de laatste. We hopen uiteraard vanavond nog wat leuks te zien maar na een voorstelrondje zijn wij eigenlijk de enigen die al zoveel gezien hebben. We vertrekken rond 18.00 uur voor onze 2 uur durende trip en voor de verandering gaat het weer eens regenen. We krijgen tijdens de tour uitleg van onze chauffeur maar hij heeft een monotone stem en dus jammer genoeg niet interessant om naar te luisteren. Na een korte uitleg over het goede werk wat ze doen voor het wildlife, zoals wildtunnels en viaducten (die hebben we in Nederland ook voor die ene kikker die over moet) aanleggen, gaan we onderweg. Al snel ziet iemand een groep Elks lopen maar helaas zijn ze te ver weg om vast te leggen en ze verdwijnen achter de bomen, dus we rijden door.   Helaas zien we de rest van de route niet zoveel meer op een paar bevers na, maar ook die zijn niet vast te leggen. We rijden dus weer terug en ja hoor, net voor onze campground zien we een mannetje en een vrouwtjes Elk, het mannetje heeft een fantastisch mooi gewei maar het is al aardig donker en vanuit de bus is een foto maken dus onmogelijk. Uiteindelijk rent de Elk ook achter onze bus de weg over en verdwijnt. Toch nog weer een hoogtepunt en geweldige afsluiting van deze geweldige trip!!! Morgen rijden we in 1.5 uur naar Calgary en leveren we ons huisje weer in. Dan kunnen we nog even de stad in en vertrekken we maandagmiddag weer naar Amsterdam!!!!
Groetjes CaMel.

1. Mini:
    11 september 2016
    Jullie hebben het geweldig gedaan ik ben trots Weer een prachtige reis. Maar het zit er weer op. Jullie kunnen er weer een jaar op teren. Een hele goede terug reis. Groetjes