De laatste dagen….

24 april 2022 - Kempton Park, Zuid-Afrika

Dag 15, 22 april

Onze laatste ochtend game drive, het begint er nu wel in te hakken om iedere keer zo vroeg op te moeten. Maar toch wil je het ook niet missen want je zal maar net een cheeta tegenkomen. Het begint al goed want we rijden direct al achter een neushoorn aan die voor ons op het pad loopt, het is nog donker dus lastig een foto te maken. Verder is het helaas niet zo bijzonder en dus komen we rond 09.00 uur weer terug bij de lodge en is ons ritueel weer hetzelfde, ontbijten, koffer pakken en uitchecken. We rijden vandaag naar Tzaneen, wederom een kort ritje, dus we zijn er al vroeg. Gelukkig kunnen we al inchecken en in ieder geval onze spullen kwijt, we gaan daarna nog een stuk rijden over de Magoebaskloof. Lekker even lunchen langs deze route en dan rijden we op ons gemak weer terug. Gelukkig kunnen we in onze lodge dineren en hebben we dat vanmiddag al doorgegeven, want anders hadden we ergens in de stad moeten eten en we hadden geen zin om iets te gaan zoeken en daar weer heen te moeten rijden. We lummelen lekker en eindelijk even tijd voor mijn verhaal, dan lopen we naar het restaurant maar er zit helemaal niemand, dus hebben ze speciaal voor ons een diner gemaakt. En zoals gewoonlijk weer een 3 gangen diner, maar dit keer skippen we het toetje want we kunnen niet meer. Wat zullen wij heerlijk slapen, ik ben kapot! Tot morgen

Dag 16, 23 april

Vandaag nog een pittige rit voor de boeg maar in ieder geval konden we uitslapen en tegen 08.00 uur op het gemakje ontbijten en tegen 09.00 uur vertrekken we zodat we ruim de tijd hebben, we zijn gisteren al gebeld door de lodge welke auto we rijden, want de laatste 30km is een zandweggetje en vanwege de regen is het slecht berijdbaar, hoe slecht dat zien we later vanzelf. We moeten ook even bellen als we aan die weg gaan beginnen zodat ze ongeveer weten hoe laat we er zouden moeten zijn. We komen aan bij het zandweggetje en beginnen vol goede moed, ik rij, en de eerste 20km denken we nog, dit valt best mee, op een paar kuilen na gaat het prima. Maar dan begint de ellende, we zitten vast in de modder en proberen voor en achteruit maar er gebeurt vrij weinig. Ok en nu, ik doe nog een laatste poging en gooi het stuur helemaal de andere kant op en dan krijgen we weer een beetje grip en gelukkig komen we eruit. Ok en verder, bij een aantal plassen gaan we nu eerst van dichtbij bekijken hoe het eruit ziet en wat de beste weg is. We komen er doorheen maar dan hebben we nog een heel drassig stukje omhoog en er is eigenlijk geen weg en op goed geluk beginnen we eraan. Als we weer bijna vast komen te zitten, ben ik er helemaal klaar mee. Mel neemt het laatste stukje over. Als we eindelijk aankomen bij de lodge moeten we even bijkomen, wat een K..weg en weten dat we morgen ditzelfde stuk ook weer terug moeten. Het ziet er wel weer gaaf uit en we mogen nog mee op gamedrive. We besluiten om dat maar te doen want morgenochtend weer vroeg op hebben we geen zin meer in omdat we dan het laatste stuk naar Johannesburg al moeten rijden. Weer een totaal ander gebied en we zien een aantal neushoorns, we zijn nog op zoek naar de leeuw maar helaas die laat zich vandaag niet meer zien. Tegen 19.00 uur zijn we weer terug en staat het diner weer klaar. Ik schrijf nog even verder aan mijn verhaal en we hadden vanmorgen al meegekregen dat er een staking was op Schiphol en zien dat de vlucht naar Johannesburg 4 uur vertraging heeft. Om morgen niet voor hetzelfde probleem te komen besluiten we om weer een airport hotel te boeken zodat we niet zo lang moeten hangen op de luchthaven en sowieso ook als we geen vertraging hebben is dit relaxer dan moeten hangen met je koffers. Dus deze dag zit er ook weer op! Tot morgen.

Dag 17, 24 april

Het is zover onze laatste dag, we kunnen weer lekker uitslapen en tegen 09.00 uur zitten we aan het ontbijt. Daarna pakken we onze koffer weer en checken uit. Ze bieden ons aan of ze het eerste stuk achter ons aan moeten rijden zodat als we vast komen te zitten ze ons gelijk kunnen helpen. Dit nemen we graag aan en gelukkig maar want bij de eerste de beste modderpoel zitten we al weer vast, en hij duwt ons eruit. De rest zouden we zelf moeten kunnen en inderdaad met nog een paar uitdagingen komen we er wel doorheen en we zijn nog nooit zo gelukkig geweest dat deze 30 km erop zit. We maken de auto een beetje schoon en de rest is een appeltje eitje en in ruim 2 uur rijden we naar Johannesburg. Daar komen we rond 14.00 uur aan, we leveren de auto weer in, die heeft wel een schoonmaakbeurt nodig, we melden nog even dat de WiFi het amper gedaan heeft maar daar word niet echt op gereageerd. We zijn allang blij dat we lekker in het hotel kunnen inchecken even lekker lummelen, bellen met thuis en nog even een paar kadootjes kopen. Even lekker gegeten en dan maken we ons klaar voor de terugvlucht!

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en het meelezen, wij kijken terug op een geweldige reis maar we hebben nog steeds een cheeta op ons lijstje staan dus we moeten nog echt een keer terug. En de laatste update over de moneybelt, je vergeet soms dat je hem omhebt, daar kom je pas achter als je je pyjama aan wil doen. En een korte rectificatie want ik vertelde dat hij niet meeging op safari maar soms is dat dus wel het geval maar dan alleen als we een reisdag hebben.

Kijken of hij op onze volgende trip weer mee mag, alleen in combinatie met een bikini is nog een vraagteken.

Bedankt allemaal, wij hebben enorm genotenen zijn blij met alles wat we gedaan en gezien hebben.

Groetjes Mel en Carmen

1. René Boer:
    24 april 2022
    Bedankt voor de mooie beschrijvingen van jullie mooie tochten en een goede reis terug !!
  2. RC:
    24 april 2022
    goede reis naar huis lieverds, bedankt dat we met jullie mee mochten reizen
  3. Berry Fuselier:
    25 april 2022
    Hoi Carmen en Melanie, leuke en leerzame verslagen. Ook leuk geschreven. Ben benieuwd naar de verhalen als Melanie weer op kantoor is.
  4. Petrel:
    26 april 2022
    Super leuk om jullie te volgen! Wat een gave belevenissen weer. Mooie reis om op terug te kijken. Welkom in NL!
  5. Emma:
    1 mei 2022
    Duurde even maar ik ben bij-gelezen. Wat een prachtig avontuur hebben jullie weer gehad zeg! Heel bijzonder en heel leuk om een beetje mee te kunnen genieten met jullie!